Skip to main content

Tambang naik, kualiti pula bagaimana?

AKHIRNYA syarikat pengangkutan mendapat kenaikan tambang seperti yang dinantinantikan. Difahamkan kali terakhir mereka menerima kenaikan ini ialah pada 2005. Memang patut pun diberikan kenaikan kali ini.

Orang ramai kini kena tanggung kenaikan lagi. Semuanya naik. Barang makanan naik, kos sara hidup pula sudah lama naik. Sejak minyak melambung sampai AS$140 setong Julai tahun lalu.

Kini minyak sudah turun sehingga AS$61 setong tetapi harga barang tidak juga turunturun. Gaji tidak boleh naik sebab ekonomi negara masih lagi meleset.




Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menyatakan, eksport negara akan jatuh lebih 21.8 peratus untuk tahun ini dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) juga akan jatuh lebih tinggi daripada ramalan awal negatif 2.2 peratus kepada negatif 4.2 peratus. Tahun depan jatuh lagi kepada negatif 3.8 peratus.

Rakyat biasa mungkin tidak faham, naik atau turun KDNK. Mungkin ramai yang tidak ambil pusing.

Yang rakyat biasa faham ialah tambang bas dan teksi akan naik sampai paras tertinggi iaitu 30 peratus.

Minggu depan elektrik pula akan dinaikkan. Tidak tahulah banyak mana yang hendak dinaikkan. Kalau tarif elektrik naik, alamat kos semua barang akan naik lagi.

Kita tahu hutang Tenaga Nasional Berhad sebanyak RM22.2 bilion setakat Februari 2009.

Penggal kedua berakhir Februari 2009, TNB untung sebanyak RM674.6 juta. Jatuh daripada RM1,069.2 juta penggal sebelumnya. Hampir separuh.

Kemudian kerugian daripada urus niaga tukaran wang asing setakat akhir penggal 2009 ialah RM1,536.7 juta.

Apa sudah jadi dengan hedging (langkah perlindungan tukaran asing)? Mata wang kita dengan mata wang asing entah kenapa asyik lemah sahaja walaupun negara asing lebih teruk kemelesetan ekonominya.

Kita juga diberitahu dengan kenaikan ini tahap perkhidmatan juga patut naik. Kita tengoklah sama ada kita perlu berdebat dengan pemandu teksi hanya untuk hendak pergi ke sesuatu tempat.

Mereka selama ini ukur kadar bayaran ikut kesesakan trafik. Walaupun kini dah ada kadar untuk sesak dengan tidak sesak tentu ramai yang pukul rata kadar bila lalu jalan sesak.

Berapa banyak rungutan pengguna teksi tentang bukan sahaja tahap perkhidmatan tetapi juga keadaan teksi yang tidak selesa.

Bila naik teksi rasa macam duduk atas tayar kereta bukan atas kusyen sebab penyerap hentakan kereta sudah lama tidak ditukar. Bila pasang radio, yang berkumandang hanya lagu kegemaran pemandu. Dia tidak pedulikan perasaan penumpang yang gemar atau tidak dengan lagu yang dimainkan itu.

Apa nak buat, akhirnya kita penumpang kenalah akur, bukannya pemandu yang sepatutnya kena hormatkan penumpang kerana kita yang membayar tambang.

Sementara itu, ada juga teksi yang dipandu oleh orang asing.

Entah macam mana dia orang boleh diberikan kebenaran memandu kita pun tidak faham. Jenuhlah penumpang pula yang tunjuk jalan kepadanya.

Tetapi dengan kenaikan tambang sekarang, kita harap bolehlah dapat perkhidmatan yang lebih baik.

Sepatutnya sistem penyewa teksi kena bayar RM45 hingga RM50 sehari dihapuskan dan beri hanya kepada mereka yang bawa sendiri dan bukan syarikat-syarikat.

Begitu juga dengan bas. Jangan biarkan sistem bayaran gaji ikut jumlah perjalanan.

Disebabkan rakyat hari ini begitu perlu bergerak dari satu tempat ke suatu tempat, tidak hairanlah kalau beratus-ratus syarikat bas jarak jauh beroperasi.

Dulu kita dengar pasal hendak pasang kotak hitam macam kapal terbang. Sekarang apa dah jadi dengan isu kotak hitam itu? Dengarnya ramai pengusaha merungut pasal kos pemasangan kotak hitam, maka tidak jadilah peraturan.

Kalau dulu belum ada lebuh raya kalau ada kemalangan kita fahamlah jalan tidak elok, ini sudah ada lebuh raya, lagi banyak kemalangan.

Bila tiba hari perayaan, cuti sekolah atau apa jua cuti umum, ramai penumpang yang kena tipu kerana terbeli tiket bas palsu.

Walaupun mereka membeli tiket daripada kaunter belian yang sahih tetapi ada juga yang kena tipu. Tiket ada bas tidak ada.

Kalau dibenarkan diperluaskan semasa raya dengan pengusaha bas sekolah, macammacam berlaku. Sekian lama kita lihat terminal bas di Puduraya begitu menyedihkan.

Terkini kita dengar Puduraya akan diperbaiki. Alhamdulillah.

Bayangkanlah di tingkat atas tempat makan di tingkat bawah bas menghidupkan enjin. Asap hitam dan tebal naik ke kawasan orang menikmati hidangan.

Bayangkanlah pencemaran di situ yang terpaksa dihadapi oleh penumpang sejak sekian lama.




Rungutan tentang pengangkutan awam tidak pernah habis-habis. LRT tidak cukup gerabak, tidak ada pendingin hawa, tidak tepat masa dan kehadiran orang asing yang mungkin tidak mandi 'mengharumkan' lagi suasana dalam gerabak membuatkan orang patah semangat.

Kalau nak kira-kira kos hendak menyampai ke sesuatu stesen LRT pun boleh tahan juga ada yang memilih untuk tidak naik sistem pengangkutan ini.

Bukan semua tempat ada stesen ini. Maka bertambahlah kereta di atas jalan raya. Maka akan semakin sesaklah jalan raya kita.

Jadi akhirnya mutu perkhidmatan pengangkutan awam kita masih di tahap "pi mai pi mai tang tu jugak". Hanya tambang yang naik, mutu belum tentu.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Kredit : Utusan Malaysia, 18 Julai 2009

Comments

Popular posts from this blog

Bajet 2010 faedahnya menyeluruh

Saranan Salleh BAJET 2010 sudah dibentangkan. Seperti biasa bukan semua orang puas hati. Sudah tiada apa hendak dibangkang, bayaran RM50 untuk kad kredit pun jadi hal. Kalau kita lihat gaya bank mempromosikan kad kredit mereka, sampai buka gerai di pusat-pusat membeli-belah di merata tempat dan di stesen minyak. Ertinya begitu agresif menyuruh rakyat negara ini hidup dengan kredit. Maka ramailah yang berhutang sehingga tak terbayar dan ramai jugalah yang menyumbang kepada institusi kad kredit ini dengan kadar faedah lebih kurang 18 peratus setahun. Kehidupan gaya kredit inilah yang membuatkan Amerika Syarikat mengalami krisis ekonomi yang teruk mulai 2008 dahulu. Amalan berhutang ini lebih banyak buruknya daripada baik kecuali dalam keadaan kecemasan atau terdesak misalnya hospital tidak mahu merawat kes kecemasan waris kita kalau tidak dibayarkan cengkeram. Maklumlah sekarang ini kalau hendakkan rawatan di hospital swasta dalam kes kecemasan sekalipun kena bayar cengkeram dulu. M...

Peta minda perlu ditanam kepada pelajar

PELBAGAI perkara timbul ekoran daripada krisis ekonomi global yang bermula di Amerika Syarikat.   Terkini   sebuah rencana di dalam Wall Street Journal menyatakan kebergantungan masyarakat sekuriti dan perniagaan kepada golongan yang berkelayakan sarjana pentadbiran perniagaan (MBA) telah menyumbang kepada krisis yang terbesar dalam sejarah. Rencana tersebut membangkitkan beberapa kelemahan bagi mereka yang berkelayakan MBA. Pertama mereka terlatih kebanyakannya menyelesaikan masalah jangka pendek, mereka hanya mengutamakan nombor dan keuntungan, mementingkan keuntungan dan pulangan kepada pemegang saham. Orientasi mereka menjurus banyak ke arah satu aliran sahaja dan tidak berkeupayaan untuk menyelesaikan masalah secara jangka panjang, tidak berkeupayaan untuk mewujudkan suatu pelantar komunikasi dengan pelbagai golongan masyarakat. Di Harvard Business School, salah sebuah universiti yang dulunya terkenal dengan program MBA kini dikritik kerana ketidakmampuan lulusan MB...

Sebelum kutuk, fahami cadangan hidupkan semula BSB

SAYA telah dikutuk kerana mencadangkan dihidupkan semula Bursa Saham Bumiputera (BSB). Ramai kalangan yang memberikan pandangan tentang cadangan tersebut termasuk orang kita sendiri yang mengatakan cadangan itu membuang masa dan tidak berguna. Sememangnya apa jua cadangan berkaitan dengan kebaikan untuk golongan Bumiputera semuanya tak baik dan membuang masa. Mereka yang memberikan pandangan (akhbar The Star kelmarin) tidak tahu butir-butir tentang cadangan tersebut. Ada yang mengatakan kalau dulu sudah gagal mengapa sekarang akan berjaya. Mereka tidak tahu kegagalan dulu disebabkan tidak ada suatu sistem – baik sistem dagangan, hantaran atau penjelasan bayaran. Tunggang langgang. Mereka yang hendak beli dan jual saham kena tunggu berbulan-bulan untuk mencari pembeli atau penjual. Sebenarnya kalau ada sistem pasaran, saham itu boleh berjaya. Kerajaan sendiri telah memberikan peruntukan dalam Akta Perindustrian Sekuriti 1968 yang memberikan pengecualian kepada pengawalseliaan pasa...