Skip to main content

Iklan pengaruhi gaya hidup manusia

Iklan satu-satunya alat perniagaan yang memainkan peranan yang penting kepada pelbagai golongan orang. Stesen televisyen, radio, akhbar, majalah semuanya hidup atas iklan yang disumbang oleh peniaga.

Pada tahun 2009, nilai iklan untuk Malaysia berjumlah RM2.9 bilion, kurang hanya 1 peratus daripada tahun sebelumnya. Bayangkan dalam keadaan ekonomi merosot, peniaga masih lagi gah untuk beriklan.

Salah satu rancangan yang paling popular di televisyen ialah Liga Premier Inggeris. Begitu hebat pengaruh pasukan bola tersebut sehinggakan kita boleh melihat kumpulan penyokong kelab masing-masing di sini.

Untuk menaja pertandingan tersebut, Bank Barclays membayar 87 juta pound atau hampir RM480 juta untuk dua musim selaku penaja. Bayangkanlah nilai yang diletakkan kepada pertandingan tersebut.

Syarikat AIG yang hampir muflis di Amerika Syarikat masih sanggup menaja kelab Manchester United. Kenapa? Mereka tahu yang menonton rancangan tersebut terdiri daripada penonton seluruh dunia dan jumlahnya beratus juta pada sesuatu masa.

Jadi walaupun mereka terpaksa membayar satu jumlah yang besar, mereka tahu dari segi jangkauan kepada orang ramai, kosnya begitu rendah.

Hari ini kita melihat ramai golongan artis dan ahli sukan yang memperolehi berjuta ringgit setelah dilantik oleh pelbagai syarikat untuk mengiklankan barangan mereka. Misalnya Roger Federer, pemain tenis nombor satu dunia diambil oleh Rolex, Maria Sharapova mewakiliCanon dan Cristian Ronaldo, pemain bola sepak termahal di dunia untuk shampoo Clear dan berpuluh jenama lain.

Berpuluh artis Hollywood dan Bollywood juga diambil untuk mengiklan pelbagai jenis jenama.

Artis negara kita ramai yang sudah diterima untuk mengiklan barangan peniaga seperti Rosyam Nor, Erra Fazira, Fahrin Ahmad dan ramai lagi daripada barangan herba hingga produk syarikat menguruskan badan.

Mengapa syarikat penaja sanggup membayar berjuta ringgit kepada selebriti untuk mengiklan barangan mereka? Tentu mereka mempercayai yang ramai orang apabila melihat selebriti idola mereka sama ada ahli sukan atau artis Hollywood, mereka akan terpengaruh untuk menggunakan barangan yang idola mereka gunakan.

Kita tak tahulah orang macam mana yang boleh mudah terpengaruh tetapi hakikatnya tentulah ramai, kalau tidak tentulah syarikat besar-besar dan terkenal seperti Adidas tidak akan sanggup mengeluarkan belanja yang begitu besar.
Memang tidak disangkal dari segi ekonomi, iklan membantu perkembangan ekonomi kerana ia suatu perbelanjaan. Dan juga iklan bertujuan untuk memberikan kesedaran dan maklumat kepada masyarakat.

Malangnya keadaan kebergantungan kepada iklan ini ada juga buruknya. Program di radio dan televisyen akan terikat dengan kehendak pengiklan dan ada masa-masanya iklan yang kita saksikan, misalnya lebih banyak mengganggu daripada memberitahu sesuatu yang bermanfaat.

Kalau kita lihat iklan yang disasarkan kepada golongan muda, kita mungkin tidak tahu apa sudutnya selain ingin mengajak golongan remaja ini mengikut apa yang menjadi ikutan.

Pengiklan menganggap diri mereka mendapat suatu lesen besar untuk menyelam alam kreativiti sehinggakan kadang-kadang mereka lupa akan perkara-perkara seperti adab dan tatasusila.

Ada iklan mi segera misalnya yang menunjukkan seorang bapa yang mengangkat mangkuk makanannya sambil menghirup kuah mi segeranya. Sesuatu yang kita ajar anak-anak kita tidak melakukannya kerana nampak macam kurang sopan.

Ada juga pencuci mulut yang mendakwa boleh membunuh kuman yang menyebabkan mulut berbau busuk. Tuntutan ini sama juga seperti penjual satu jenis ubat gigi yang mengatakan kuman berkeliaran pada gigi pengguna tetapi tidak disahkan dakwaan mereka oleh sesuatu badan kesihatan.

Selain daripada itu kita juga perhatikan di akhbar dan majalah misalnya iklan yang bukan-bukan tuntutan mereka dan saya percaya ramai yang termakan dengan apa yang digendangkan oleh mereka ini.

Dari sudut peniaga atau pemasar, iklan dianggap selaku pencetus untuk melakukan sesuatu tindakan. Kata-kata ringkas yang jadi amalan pengiklan ialah 'Sedar, Minat, Ingin dan Tindakan' atau Awareness, Interest, Desire dan Action (AIDA). Bila sedar akan wujudnya sesuatu barang itu, barulah timbul minat, bila berminat barulah timbul keinginan dan keinginan membuatkan mengambil tindakan iaitu membeli atau menggunakan.

Dalam teori tabii pengguna, minda manusia dianggap seperti 'kotak hitam' yang tidak tahu apa di dalamnya. Apa yang dilakukan oleh pengiklan ialah memasukkan beberapa rangsangan ke dalam kotak hitam itu dalam bentuk iklan yang membuatkan pengguna rasa cantik, rasa megah, rasa seperti selebriti dan rasa penting.

Mesej yang disampaikan mempunyai sasaran segmen pasaran tertentu seperti remaja, orang dewasa, kanak-kanak dan sebagainya. Rangsangan yang dimasukkan ke dalam kotak hitam ini bertujuan untuk menggerakkan pengguna mengambil sesuatu tindakan.

Kadar yang dikenakan bergantung kepada media yang digunakan. Televisyen yang paling mahal dan kadar juga berbeza mengikut masa siaran dan kegemaran sesuatu rancangan. Disebabkan stesen televisyen misalnya terlalu bergantung kepada iklan, hinggakan iklan diberhentikan untuk menyiarkan berita atau rancangan. Itu sebabnya ada baik kita jangan banyak sangat menonton televisyen kerana satu kajian di Britain mengatakan sesiapa yang menonton televisyen lebih daripada empat jam sehari akan hidup pendek!

Dato' Salleh Majid ialah bekas Pengurus Besar Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Kredit : Utusan Malaysia, 23 Januari 2010

Comments

Popular posts from this blog

Bajet 2010 faedahnya menyeluruh

Saranan Salleh BAJET 2010 sudah dibentangkan. Seperti biasa bukan semua orang puas hati. Sudah tiada apa hendak dibangkang, bayaran RM50 untuk kad kredit pun jadi hal. Kalau kita lihat gaya bank mempromosikan kad kredit mereka, sampai buka gerai di pusat-pusat membeli-belah di merata tempat dan di stesen minyak. Ertinya begitu agresif menyuruh rakyat negara ini hidup dengan kredit. Maka ramailah yang berhutang sehingga tak terbayar dan ramai jugalah yang menyumbang kepada institusi kad kredit ini dengan kadar faedah lebih kurang 18 peratus setahun. Kehidupan gaya kredit inilah yang membuatkan Amerika Syarikat mengalami krisis ekonomi yang teruk mulai 2008 dahulu. Amalan berhutang ini lebih banyak buruknya daripada baik kecuali dalam keadaan kecemasan atau terdesak misalnya hospital tidak mahu merawat kes kecemasan waris kita kalau tidak dibayarkan cengkeram. Maklumlah sekarang ini kalau hendakkan rawatan di hospital swasta dalam kes kecemasan sekalipun kena bayar cengkeram dulu. M...

Peta minda perlu ditanam kepada pelajar

PELBAGAI perkara timbul ekoran daripada krisis ekonomi global yang bermula di Amerika Syarikat.   Terkini   sebuah rencana di dalam Wall Street Journal menyatakan kebergantungan masyarakat sekuriti dan perniagaan kepada golongan yang berkelayakan sarjana pentadbiran perniagaan (MBA) telah menyumbang kepada krisis yang terbesar dalam sejarah. Rencana tersebut membangkitkan beberapa kelemahan bagi mereka yang berkelayakan MBA. Pertama mereka terlatih kebanyakannya menyelesaikan masalah jangka pendek, mereka hanya mengutamakan nombor dan keuntungan, mementingkan keuntungan dan pulangan kepada pemegang saham. Orientasi mereka menjurus banyak ke arah satu aliran sahaja dan tidak berkeupayaan untuk menyelesaikan masalah secara jangka panjang, tidak berkeupayaan untuk mewujudkan suatu pelantar komunikasi dengan pelbagai golongan masyarakat. Di Harvard Business School, salah sebuah universiti yang dulunya terkenal dengan program MBA kini dikritik kerana ketidakmampuan lulusan MB...

Sebelum kutuk, fahami cadangan hidupkan semula BSB

SAYA telah dikutuk kerana mencadangkan dihidupkan semula Bursa Saham Bumiputera (BSB). Ramai kalangan yang memberikan pandangan tentang cadangan tersebut termasuk orang kita sendiri yang mengatakan cadangan itu membuang masa dan tidak berguna. Sememangnya apa jua cadangan berkaitan dengan kebaikan untuk golongan Bumiputera semuanya tak baik dan membuang masa. Mereka yang memberikan pandangan (akhbar The Star kelmarin) tidak tahu butir-butir tentang cadangan tersebut. Ada yang mengatakan kalau dulu sudah gagal mengapa sekarang akan berjaya. Mereka tidak tahu kegagalan dulu disebabkan tidak ada suatu sistem – baik sistem dagangan, hantaran atau penjelasan bayaran. Tunggang langgang. Mereka yang hendak beli dan jual saham kena tunggu berbulan-bulan untuk mencari pembeli atau penjual. Sebenarnya kalau ada sistem pasaran, saham itu boleh berjaya. Kerajaan sendiri telah memberikan peruntukan dalam Akta Perindustrian Sekuriti 1968 yang memberikan pengecualian kepada pengawalseliaan pasa...