Skip to main content

Singkir peniaga bersikap 'brutal'


SEKARANG kita boleh melihat taring sebenar usahawan bukan Melayu apabila ada di kalangan mereka mencadangkan perniagaan patut 'brutal', ertinya bersikap kejam. Yang mana kuat boleh buat sesuka hati dengan yang lemah. Juga segala subsidi patut dibuang dan kerajaan tidak patut jadi 'big brother' (abang sulung).

Mereka ini lupa sistem pasaran bebas inilah yang menyebabkan keruntuhan ekonomi di Amerika Syarikat dan seterusnya di seluruh dunia. Apabila semua sudah runtuh, ke mana mereka meminta bantuan kalau tidak kepada kerajaan.

Sehingga sekarang, belum boleh dikatakan dunia sudah keluar daripada kemelut ekonomi yang melanda. Di kawasan eurozone, Greece menghadapi masalah besar, begitu juga Iceland dan Sepanyol yang dikenali dengan nama 'the sick man of Europe' (orang sakit Eropah). Seperti yang dinyatakan oleh Kunta Kinte, orang-orang seperti Francis Yeoh, Robert Kuok, Ananda Krishnan, Lim Goh Tong dan Vincent Tan semuanya kaya-raya disebabkan pertolongan kerajaan sehinggakan ada loji tenaga bebas yang keluarannya terpaksa dibayar tetapi tidak digunakan.

Kini, ada pula yang mengatakan mereka akan menjadi pengeluar tenaga suria terbesar di negara ini. Dari mana mereka dapat kebenaran untuk berbuat demikian kalau bukan dengan kebenaran kerajaan? Pernah saya nyatakan daripada Rancangan-Rancangan Malaysia yang pertama sehingga kesembilan yang berjumlah mungkin lebih RM1.2 trilion, siapa yang sebenarnya lebih mendapat manfaat kalau bukan peniaga bukan Melayu.

Masyarakat perdagangan Melayu mesti sedar bahawa kita sekarang berada di ambangsuatu perubahan besar iaitu struktur ekonomi yang berdasarkan model ekonomi baru. Apakah cadangan-cadangan yang telah dibuat oleh Dewan Perniagaan Melayu Malaysia misalnya yang telah dikemukakan untuk dimasukkan ke dalam kerangka model ekonomi baru yang tidak lama lagi akan diumumkan. Apakah projek-projek yang bakal dihuraikan dalam model ekonomi baru nanti di dalam bidang kemampuan usahawan Melayu untuk mendokongnya? Apakah institusi-institusi sokongan seperti bank akan mengubah sikap mereka daripada sentiasa bergantung kepada cagaran memberi keutamaan kepada projek berakal (berasaskan pengetahuan).

Padi tidak perlu ditanam di sawah lagi. Ia boleh ditanam di depan rumah, pegaga tidak perlu tanah berekar-ekar untuk hidup subur. Ia hanya perlukan makmal sahaja. Pada masa ini, bank yang ditubuh khas untuk usahawan Melayu kecil dan sederhana lebih berminat melelong aset syarikat yang mempunyai masalah daripada mendengar jalan penyelesaian. Inikah yang dikatakan institusi sokongan yang membantu? Sehinggakan sokongan daripada menteri pun tidak dipedulikan. Sebab apa? Sebab mereka telah sediakan agen untuk melelong, peguam dan kaki-kaki yang ada kaitan dengan urusan melelong dan daripada tindakan begitu, mereka akan dapat bahagian mereka.

Orang-orang beginilah yang boleh dikatakan pengkhianat bangsa dan wajib disingkir.

Berbalik kepada apa yang harus dilakukan oleh masyarakat perdagangan Melayu. Janganlah tidur lena. Bangunlah dan lihatlah apa yang sedang berlaku. Kita sedang mengejar kejayaan yang lebih tinggi. Gaji nak jadi lebih tinggi. Ingat angka yang digunakan untuk mengukur adalah angka purata. Ertinya satu golongan boleh dapat pendapatan yang melonjak tinggi dan satu atau dua golongan lagi boleh duduk ditakuk lama lagi.

Masyarakat petani dan nelayan misalnya merupakan bilangan tenaga kerja Melayu terbesar yang termasuk dalam golongan pendapatan rendah. Apakah pendapatan mereka akan terus rendah atau meningkat? Kalau meningkat, bagaimanakah cara untuk mereka meningkatkan pendapatan mereka.

Kita kena melihat dari sudut apakah kekuatan yang ada pada kita. Berapa ahli profesional kita yang sedia ada. Bagaimana cara kita untuk menggembeling modal insan ini supaya boleh membangkitkan nadi kemajuan masyarakat kita supaya kita tidak terus tidur lena.

Jangan sampai orang lain maju, negara maju, kita ketinggalan. Sorak kita kuat, kampung tergadai.

Kredit : Utusan Malaysia, 13 Febuari 2010

Comments

Popular posts from this blog

Antara tersurat dan tersirat FIC

Saranan Salleh PENGUMUMAN Selasa 30 Jun lepas oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tentang tidak perlu lagi syarikat yang ingin disenaraikan memperuntukkan 30 peratus sahamnya kepada Bumiputera menunjukkan ketidakberkesanan sesuatu peraturan. Sejak 1970 Jawatankuasa Pelaburan Asing diberi tanggungjawab untuk memastikan hak milik Bumiputera dalam ekuiti syarikat. Malangnya selepas 39 tahun hanya 19.4 peratus sahaja daripada sasaran 30 peratus yang tercapai. Walaupun ini suatu kejayaan jika dibandingkan dengan 2 peratus hak milik Bumiputera dalam tahun 1970, banyak kelemahan terdapat dalam pelaksanaan pencapaian dasar tersebut. Kelemahan-kelemahan seperti saham diperolehi oleh golongan tertentu sahaja yang tanpa modal sendiri meminjam daripada bank dan menjual di hari penyenaraian saham syarikat. Dalam tahun-tahun 1980-an dan 1990-an sememangnya pasaran saham yang rancak memberikan pulangan yang lumayan kepada mereka yang beruntung mendapat peruntukkan saham. Lazimnya...

Sebelum kutuk, fahami cadangan hidupkan semula BSB

SAYA telah dikutuk kerana mencadangkan dihidupkan semula Bursa Saham Bumiputera (BSB). Ramai kalangan yang memberikan pandangan tentang cadangan tersebut termasuk orang kita sendiri yang mengatakan cadangan itu membuang masa dan tidak berguna. Sememangnya apa jua cadangan berkaitan dengan kebaikan untuk golongan Bumiputera semuanya tak baik dan membuang masa. Mereka yang memberikan pandangan (akhbar The Star kelmarin) tidak tahu butir-butir tentang cadangan tersebut. Ada yang mengatakan kalau dulu sudah gagal mengapa sekarang akan berjaya. Mereka tidak tahu kegagalan dulu disebabkan tidak ada suatu sistem – baik sistem dagangan, hantaran atau penjelasan bayaran. Tunggang langgang. Mereka yang hendak beli dan jual saham kena tunggu berbulan-bulan untuk mencari pembeli atau penjual. Sebenarnya kalau ada sistem pasaran, saham itu boleh berjaya. Kerajaan sendiri telah memberikan peruntukan dalam Akta Perindustrian Sekuriti 1968 yang memberikan pengecualian kepada pengawalseliaan pasa...

Langkah menjadikan negara berpendapatan tinggi

TAHUN baru. Azam baru. Azam kita untuk keluar daripada kemelut terjerat dalam pendapatan pertengahan dan merapatkan jurang pendapatan yang semakin meluas di antara yang berpendapatan tinggi dan berpendapatan rendah. Azam kita untuk masuk golongan negara-negara berpendapatan tinggi memerlukan strategi bersepadu yang dihuraikan oleh Laporan Bank Dunia November lalu terdiri daripada langkah-langkah mengkhususkan lagi ekonomi, meningkatkan kemahiran tenaga kerja, membuatkan pertumbuhan lebih menyeluruh dan menyusun pulih kewangan awam. Kita perlu memberikan tumpuan kepada beberapa sektor bernilai tinggi dan berpotensi tinggi. Misalnya bidang-bidang seperti kewangan Islam, makanan halal, elektronik, industri-industri berdasarkan sumber alam dan pelancongan. Kesemuanya perlu berlatar belakangkan ekonomi yang menyokong pengetahuan. Dalam sedikit sebanyak kita diberitahu tentang Model Ekonomi Baru, kita turut dimaklumkan bahawa ia berteraskan kepada inovasi dan kreativiti. Ramai yang mungk...