Skip to main content

Kaji semula kebergantungan kepada eksport

SALAH satu perkara menarik yang muncul dalam Perbincangan Meja Bulat di ISIS Isnin 16 Mac 2009 lalu ialah perlunya penerangan yang jelas disampaikan kepada masyarakat tentang Pakej Rangsangan Kedua yang bernilai RM60 bilion.

Majlis mengakui bahawa kemungkinan salah pengertian tentang jumlah RM60 bilion bukannya RM60 bilion tunai tetapi wang tunai hanya RM15 bilion terbahagi kepada dua tahun - RM10 bilion untuk tahun ini dan RM5 bilion untuk tahun 2010.

Ramai yang melahirkan rasa bimbang apa jua yang disalurkan melalui bank akan berdepan dengan masalah untuk mendapatkannya, seperti Dana Jaminan Modal Kerja yang bernilai RM29 bilion.

Gambaran daripada Datuk Wong Siew Hai daripada Malaysian American Electronics begitu muram sekali. Katanya belum ada tanda-tanda ekonomi Amerika Syarikat, pembeli peralatan elektronik terbesar daripada Malaysia, pulih dalam masa terdekat ini.

Dalam perbincangan yang berlangsung, pelbagai perkara dibangkitkan para peserta. Antaranya banyak projek yang telah dianugerahkan di bawah RMK9 tidak dilaksanakan. Kenapa ini berlaku?

Adakah mereka yang diberikan projek tidak mempunyai kemampuan untuk melaksanakan projek? Majlis tidak memberi jawapan kerana tidak ada wakil daripada badan atau kementerian.

Perkara ini menimbulkan kebimbangan pelaksanaan projek di bawah Pakej Rangsangan Kedua ini mengalami masalah yang sama.

Seorang peserta lain mencadangkan satu badan tindakan serupa dengan Majlis Tindakan Ekonomi Negara semasa krisis kewangan 1997/1998 dulu dibentuk.

Langkah tersebut dilihat begitu berkesan mengatasi krisis kewangan pada masa itu. Jika diterima hakikat bahawa krisis ekonomi hari ini lebih teruk daripada pada krisis 1997/1998, maka suatu badan yang lebih penting daripada yang lalu perlu diwujudkan.

Ini bermakna penyertaan dalam Majlis tersebut wajar mengandungi pelbagai golongan lapisan masyarakat. Kita meletakkan harapan kepada Jawatankuasa Petugas yang diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan.

Ada juga suara yang menyarankan melihat penggunaan tenaga di negara kita yang pada masa ini tidak optimum. Jika dibandingkan dengan penggunaan tenaga di Jepun, kadar kita adalah lima kali lebih daripada negara itu.

Pada masa ini difahamkan kita tidak lagi berdikari dengan penghasilan tenaga kita kerana 30 peratus daripada kos kita melibatkan kos batu arang. Soalnya selama hari ini kenapa kita tidak melakukan penyelidikan tentang tenaga alternatif.

Kita tahu bahawa keperluan tenaga kita akan meningkat dari tahun ke setahun bukan menurun dan bahan penghasilan kita tentu sekali akan menjadi faktor utama kos kita. Negara kita kaya dengan kuasa matahari dan angin dan wajar diterokai untuk digembleng sebagai tenaga alternatif.

Sebenarnya krisis ekonomi ini memberitahu kita yang kebergantungan kepada eksport suatu kelemahan. Inilah masanya untuk kita mengkaji semula struktur ekonomi kita.

Kalau dari getah dan bijih timah kita berpindah kepada kelapa sawit dan minyak dan memberi tumpuan kepada sektor pengilangan jelas bahawa kos buruh yang rendah menjadi faktor penarik pelabur asing.

Apabila ada negara lain seperti China dan Vietnam yang menawarkan upah buruh yang lebih rendah, kita patut berpindah daripada industri berteraskan buruh kepada berteraskan modal. Kini kita patut berpindah kepada industri berteraskan pengetahuan atau k-ekonomi.

Malangnya persediaan transformasi itu tidak berlaku seperti sepatutnya terutama sekali dalam bidang pendidikan. Bagaimana transformasi akan berlaku apabila tenaga pengajar tidak terlatih untuk k-ekonomi.

Begitu juga mereka dalam sektor awam dan sektor swasta. Di Koridor Raya Multimedia tidak semua daripada tujuh tunggak utama dilaksanakan. Ada baiknya dibawa saja pusat kewangan luar pesisir Labuan ke sana dalam bentuk bonded warehouse sama seperti kawasan bebas cukai.

Saya bersetuju dengan cadangan Datuk Seri Nazir Razak yang kita patut mempelawa pakar-pakar dari luar negara yang boleh membantu kita dalam transformasi itu.

Kita tidak ada pilihan selain mengurangkan penggantungan kepada eksport dan pada masa yang sama mengurangkan juga import atas barang-barang tertentu seperti makanan yang bernilai dalam RM11 bilion setahun.

Banyak disebut-sebut tumpuan wajar diberikan kepada sektor perkhidmatan kerana potensi besar dalam sektor tersebut. Insurans, pembrokeran, pelancongan, peruncitan, pemborongan, perisian penyelesaian, tempahan luar (outsourcing), perundingan dan lain-lain. Banyak lagi ruang dalam kewangan Islam selain perbankan termasuklah bursa saham Islam yang boleh diterokai.

Dato' Salleh Majid ialah Felo Utama Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia.Beliau juga bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia).

Kredit : Utusan Malaysia Online, 21 Mac 2009

Comments

Popular posts from this blog

Peta minda perlu ditanam kepada pelajar

PELBAGAI perkara timbul ekoran daripada krisis ekonomi global yang bermula di Amerika Syarikat.   Terkini   sebuah rencana di dalam Wall Street Journal menyatakan kebergantungan masyarakat sekuriti dan perniagaan kepada golongan yang berkelayakan sarjana pentadbiran perniagaan (MBA) telah menyumbang kepada krisis yang terbesar dalam sejarah. Rencana tersebut membangkitkan beberapa kelemahan bagi mereka yang berkelayakan MBA. Pertama mereka terlatih kebanyakannya menyelesaikan masalah jangka pendek, mereka hanya mengutamakan nombor dan keuntungan, mementingkan keuntungan dan pulangan kepada pemegang saham. Orientasi mereka menjurus banyak ke arah satu aliran sahaja dan tidak berkeupayaan untuk menyelesaikan masalah secara jangka panjang, tidak berkeupayaan untuk mewujudkan suatu pelantar komunikasi dengan pelbagai golongan masyarakat. Di Harvard Business School, salah sebuah universiti yang dulunya terkenal dengan program MBA kini dikritik kerana ketidakmampuan lulusan MB...

Sebelum kutuk, fahami cadangan hidupkan semula BSB

SAYA telah dikutuk kerana mencadangkan dihidupkan semula Bursa Saham Bumiputera (BSB). Ramai kalangan yang memberikan pandangan tentang cadangan tersebut termasuk orang kita sendiri yang mengatakan cadangan itu membuang masa dan tidak berguna. Sememangnya apa jua cadangan berkaitan dengan kebaikan untuk golongan Bumiputera semuanya tak baik dan membuang masa. Mereka yang memberikan pandangan (akhbar The Star kelmarin) tidak tahu butir-butir tentang cadangan tersebut. Ada yang mengatakan kalau dulu sudah gagal mengapa sekarang akan berjaya. Mereka tidak tahu kegagalan dulu disebabkan tidak ada suatu sistem – baik sistem dagangan, hantaran atau penjelasan bayaran. Tunggang langgang. Mereka yang hendak beli dan jual saham kena tunggu berbulan-bulan untuk mencari pembeli atau penjual. Sebenarnya kalau ada sistem pasaran, saham itu boleh berjaya. Kerajaan sendiri telah memberikan peruntukan dalam Akta Perindustrian Sekuriti 1968 yang memberikan pengecualian kepada pengawalseliaan pasa...

Antara tersurat dan tersirat FIC

Saranan Salleh PENGUMUMAN Selasa 30 Jun lepas oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tentang tidak perlu lagi syarikat yang ingin disenaraikan memperuntukkan 30 peratus sahamnya kepada Bumiputera menunjukkan ketidakberkesanan sesuatu peraturan. Sejak 1970 Jawatankuasa Pelaburan Asing diberi tanggungjawab untuk memastikan hak milik Bumiputera dalam ekuiti syarikat. Malangnya selepas 39 tahun hanya 19.4 peratus sahaja daripada sasaran 30 peratus yang tercapai. Walaupun ini suatu kejayaan jika dibandingkan dengan 2 peratus hak milik Bumiputera dalam tahun 1970, banyak kelemahan terdapat dalam pelaksanaan pencapaian dasar tersebut. Kelemahan-kelemahan seperti saham diperolehi oleh golongan tertentu sahaja yang tanpa modal sendiri meminjam daripada bank dan menjual di hari penyenaraian saham syarikat. Dalam tahun-tahun 1980-an dan 1990-an sememangnya pasaran saham yang rancak memberikan pulangan yang lumayan kepada mereka yang beruntung mendapat peruntukkan saham. Lazimnya...