Skip to main content

Tambang naik, kualiti pula bagaimana?

AKHIRNYA syarikat pengangkutan mendapat kenaikan tambang seperti yang dinantinantikan. Difahamkan kali terakhir mereka menerima kenaikan ini ialah pada 2005. Memang patut pun diberikan kenaikan kali ini.

Orang ramai kini kena tanggung kenaikan lagi. Semuanya naik. Barang makanan naik, kos sara hidup pula sudah lama naik. Sejak minyak melambung sampai AS$140 setong Julai tahun lalu.

Kini minyak sudah turun sehingga AS$61 setong tetapi harga barang tidak juga turunturun. Gaji tidak boleh naik sebab ekonomi negara masih lagi meleset.




Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menyatakan, eksport negara akan jatuh lebih 21.8 peratus untuk tahun ini dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) juga akan jatuh lebih tinggi daripada ramalan awal negatif 2.2 peratus kepada negatif 4.2 peratus. Tahun depan jatuh lagi kepada negatif 3.8 peratus.

Rakyat biasa mungkin tidak faham, naik atau turun KDNK. Mungkin ramai yang tidak ambil pusing.

Yang rakyat biasa faham ialah tambang bas dan teksi akan naik sampai paras tertinggi iaitu 30 peratus.

Minggu depan elektrik pula akan dinaikkan. Tidak tahulah banyak mana yang hendak dinaikkan. Kalau tarif elektrik naik, alamat kos semua barang akan naik lagi.

Kita tahu hutang Tenaga Nasional Berhad sebanyak RM22.2 bilion setakat Februari 2009.

Penggal kedua berakhir Februari 2009, TNB untung sebanyak RM674.6 juta. Jatuh daripada RM1,069.2 juta penggal sebelumnya. Hampir separuh.

Kemudian kerugian daripada urus niaga tukaran wang asing setakat akhir penggal 2009 ialah RM1,536.7 juta.

Apa sudah jadi dengan hedging (langkah perlindungan tukaran asing)? Mata wang kita dengan mata wang asing entah kenapa asyik lemah sahaja walaupun negara asing lebih teruk kemelesetan ekonominya.

Kita juga diberitahu dengan kenaikan ini tahap perkhidmatan juga patut naik. Kita tengoklah sama ada kita perlu berdebat dengan pemandu teksi hanya untuk hendak pergi ke sesuatu tempat.

Mereka selama ini ukur kadar bayaran ikut kesesakan trafik. Walaupun kini dah ada kadar untuk sesak dengan tidak sesak tentu ramai yang pukul rata kadar bila lalu jalan sesak.

Berapa banyak rungutan pengguna teksi tentang bukan sahaja tahap perkhidmatan tetapi juga keadaan teksi yang tidak selesa.

Bila naik teksi rasa macam duduk atas tayar kereta bukan atas kusyen sebab penyerap hentakan kereta sudah lama tidak ditukar. Bila pasang radio, yang berkumandang hanya lagu kegemaran pemandu. Dia tidak pedulikan perasaan penumpang yang gemar atau tidak dengan lagu yang dimainkan itu.

Apa nak buat, akhirnya kita penumpang kenalah akur, bukannya pemandu yang sepatutnya kena hormatkan penumpang kerana kita yang membayar tambang.

Sementara itu, ada juga teksi yang dipandu oleh orang asing.

Entah macam mana dia orang boleh diberikan kebenaran memandu kita pun tidak faham. Jenuhlah penumpang pula yang tunjuk jalan kepadanya.

Tetapi dengan kenaikan tambang sekarang, kita harap bolehlah dapat perkhidmatan yang lebih baik.

Sepatutnya sistem penyewa teksi kena bayar RM45 hingga RM50 sehari dihapuskan dan beri hanya kepada mereka yang bawa sendiri dan bukan syarikat-syarikat.

Begitu juga dengan bas. Jangan biarkan sistem bayaran gaji ikut jumlah perjalanan.

Disebabkan rakyat hari ini begitu perlu bergerak dari satu tempat ke suatu tempat, tidak hairanlah kalau beratus-ratus syarikat bas jarak jauh beroperasi.

Dulu kita dengar pasal hendak pasang kotak hitam macam kapal terbang. Sekarang apa dah jadi dengan isu kotak hitam itu? Dengarnya ramai pengusaha merungut pasal kos pemasangan kotak hitam, maka tidak jadilah peraturan.

Kalau dulu belum ada lebuh raya kalau ada kemalangan kita fahamlah jalan tidak elok, ini sudah ada lebuh raya, lagi banyak kemalangan.

Bila tiba hari perayaan, cuti sekolah atau apa jua cuti umum, ramai penumpang yang kena tipu kerana terbeli tiket bas palsu.

Walaupun mereka membeli tiket daripada kaunter belian yang sahih tetapi ada juga yang kena tipu. Tiket ada bas tidak ada.

Kalau dibenarkan diperluaskan semasa raya dengan pengusaha bas sekolah, macammacam berlaku. Sekian lama kita lihat terminal bas di Puduraya begitu menyedihkan.

Terkini kita dengar Puduraya akan diperbaiki. Alhamdulillah.

Bayangkanlah di tingkat atas tempat makan di tingkat bawah bas menghidupkan enjin. Asap hitam dan tebal naik ke kawasan orang menikmati hidangan.

Bayangkanlah pencemaran di situ yang terpaksa dihadapi oleh penumpang sejak sekian lama.




Rungutan tentang pengangkutan awam tidak pernah habis-habis. LRT tidak cukup gerabak, tidak ada pendingin hawa, tidak tepat masa dan kehadiran orang asing yang mungkin tidak mandi 'mengharumkan' lagi suasana dalam gerabak membuatkan orang patah semangat.

Kalau nak kira-kira kos hendak menyampai ke sesuatu stesen LRT pun boleh tahan juga ada yang memilih untuk tidak naik sistem pengangkutan ini.

Bukan semua tempat ada stesen ini. Maka bertambahlah kereta di atas jalan raya. Maka akan semakin sesaklah jalan raya kita.

Jadi akhirnya mutu perkhidmatan pengangkutan awam kita masih di tahap "pi mai pi mai tang tu jugak". Hanya tambang yang naik, mutu belum tentu.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Kredit : Utusan Malaysia, 18 Julai 2009

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang