Skip to main content

Tumpukan usaha tingkat daya saing negara


Saranan Salleh


BANYAK berita menarik mengisi halaman akhbar minggu ini. Kelmarin, memuatkan pertandingan di dalam MIC antara “bom hidrogen” dengan “bom nuklear”.

Inilah ceritanya yang tak habis-habis. Bila orang tegur bukan dia hendak ambil teladan tetapi marah pula. Orang beginikah yang akan melonjakkan daya saing negara kita ke tangga lebih tinggi?

Tindak tanduk beginilah yang akan mendatangkan kesan yang tidak baik secara keseluruhannya kepada parti pemerintah.

Laporan terkini tentang Forum Daya Saing Dunia (World Competitiveness Forum) menunjukkan kita jatuh daripada tangga 21 tahun lepas kepada tangga ke-24.

Ada 12 faktor utama yang diambil kira dalam meletakkan negara di kalangan 133 ‘peserta’.
Tiga bahagian utama ialah keperluan asas, peningkatan kecekapan dan faktor-faktor inovasi dan kecanggihan. Di bawahnya ada empat tunggak: Institusi – tangga ke-43 (dahulu 30), Prasarana 23 (26), Kestabilan Makroekonomi 42 (38), Pendidikan Kesihatan dan Rendah 34 (23).

Di bawah faktor utama kedua ialah Peningkatan Kecekapan: Latihan dan Pendidikan Tinggi jatuh ke tangga 41 daripada 35; Kecekapan Pasaran Barangan jatuh 30 (23); Kecekapan Pasaran Buruh 19 (31); Kecanggihan Pasaran Kewangan meningkat kepada 6 daripada 16; Persediaan Teknologi jatuh daripada 34 kepada 37 dan Saiz Pasaran tidak berubah pada tangga 28.

Di bawah faktor-faktor kecanggihan dan inovasi terdiri daripada kecanggihan perniagaan daripada 22 kepada 24 dan inovasi juga di tangga yang sama.

Laporan tersebut menyatakan faktor-faktor yang menjadi masalah untuk menjalankan perniagaan ialah kerumitan mendapatkan pembiayaan kewangan, birokrasi ketidakcekapan kerajaan, rasuah, ketidakstabilan dasar, tenaga buruh kurang terlatih dan etika kerja yang lemah di kalangan tenaga buruh.

Apa yang harus kita amati tentang laporan ini ialah segala langkah-langkah keterbukaan yang diambil oleh Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri tidak mungkin termasuk dalam perkiraan laporan ini.

Langkah-langkah membuka sektor perkhidmatan, melakukan perubahan kepada Jawatankuasa Pelaburan Asing, ketidakperluan 30 peratus milik bumiputera untuk saham terbitan awal adalah perubahan besar yang telah dilakukannya.

Bagaimanapun faktor-faktor seperti institusi, pendidikan rendah dan tinggi yang jatuh agak banyak juga wajar diberikan tumpuan dan sesuatu wajar dilakukan.

Perkara penting yang bakal menjadi pemandu kepada peningkatan daya saing negara ialah kecekapan pasaran buruh yang jatuh daripada 19 kepada 31.

Mungkin ada pihak yang tidak memandang berat laporan kerana dianggap sebagai suatu sudut pandangan orang luar.
Tetapi kita perlu ingat bahawa kita masih ingin mempelawa pelaburan asing dan kita wajar mengamalkan konsep pemasaran iaitu seberapa daya memberikan apa yang dikehendaki oleh mereka yang menjadi sasaran.

Saya pernah berbual dengan seorang kenalan “Mat Saleh” yang pernah duduk bertahun-tahun di Hong Kong dan Singapura. Saya tanya ‘apa yang masalah Kuala Lumpur?’

Katanya satu perkara yang mungkin orang Kuala Lumpur tidak ambil pusing ialah pelabur asing yang datang ke Hong Kong atau Singapura boleh hadir sehingga enam mesyuarat sehari. Sedangkan di Kuala Lumpur, hendak mengadakan tiga mesyuarat pun susah dengan masalah kesesakan lalu lintas.

Sebenarnya Hong Kong adalah suatu contoh penyelesaian pengangkutan yang paling cekap di rantau ini. Mereka gunakan apa sahaja bentuk pengangkutan yang boleh. Teksi, tram, bas, tongkang, transit ringan dan juga kereta api bawah tanah.

Di antara satu bangunan dengan satu bangunan disediakan eskalator dan bumbung supaya mudah orang pergi dari suatu bangunan ke suatu bangunan lain.

Selain daripada berita kurang sedap tentang kedudukan daya saing kita, berita mengenai MCA, Zon Bebas Pelabuhan Klang, Inkues Teoh Beng Huat dan kepala lembu di Shah Alam terus menjadi berita utama.

Tidak kurang juga hebat berita tunjuk perasaan di Indonesia terhadap Malaysia. Sehinggakan ada yang menahan dan memeriksa dokumen pengenalan diri rakyat kita di sana. Mereka hendak ganyang kita kerana tarian?

Lain kali jika kita beri orang lain buat iklan untuk kita, tengok-tengoklah. Jangan pakai lulus semua. Sampai tidak peduli apa yang diluluskan. Akhirnya kita mendapat padah.

Kita juga hairan bagaimana suatu projek besar seperti PKFZ diuruskan oleh orang yang tidak tahu mengurus sehingga melimpah perbelanjaan dengan begitu besar.

Kesungguhan Perdana Menteri mendedahkan ke akar umbi memang wajar sekali.

Apa pun berlaku dengan MCA, ia sudah ada dua kumpulan. Masing-masing menyokong Presiden dan Timbalan Presiden. Kedudukan ini adalah suatu liabiliti kepada BN. Lagi cepat diselesaikan lagi baik. Keadaan tidak akan sama lagi seperti dulu.

DATO’ SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang