Skip to main content

Langkah menjadikan negara berpendapatan tinggi


TAHUN baru. Azam baru. Azam kita untuk keluar daripada kemelut terjerat dalam pendapatan pertengahan dan merapatkan jurang pendapatan yang semakin meluas di antara yang berpendapatan tinggi dan berpendapatan rendah.

Azam kita untuk masuk golongan negara-negara berpendapatan tinggi memerlukan strategi bersepadu yang dihuraikan oleh Laporan Bank Dunia November lalu terdiri daripada langkah-langkah mengkhususkan lagi ekonomi, meningkatkan kemahiran tenaga kerja, membuatkan pertumbuhan lebih menyeluruh dan menyusun pulih kewangan awam.

Kita perlu memberikan tumpuan kepada beberapa sektor bernilai tinggi dan berpotensi tinggi. Misalnya bidang-bidang seperti kewangan Islam, makanan halal, elektronik, industri-industri berdasarkan sumber alam dan pelancongan. Kesemuanya perlu berlatar belakangkan ekonomi yang menyokong pengetahuan.

Dalam sedikit sebanyak kita diberitahu tentang Model Ekonomi Baru, kita turut dimaklumkan bahawa ia berteraskan kepada inovasi dan kreativiti. Ramai yang mungkin menyangka kedua-dua aspek agak tergulung dalam kepulan mereka sendiri iaitu terbatas kepada perkara-perkara seperti pengiklanan, perfileman, animasi dan sepertinya.

Sebenarnya banyak perkhidmatan kerajaan yang memerlukan inovasi dan kreativiti. Misalnya apa yang dilakukan oleh Jabatan Imigresen dengan pembaharuan pasport dengan menggunakan mesin adalah salah satu contoh mengurangkan masa dan orang beratur.

Kita lihat Lembaga Hasil Dalam Negeri begitu berusaha untuk membantu pembayar cukai dengan sistem 'on-line' yang hanya memerlukan beberapa minit sahaja untuk mengisi dan menghantar maklumat tentang cukai pendapatan kepada lembaga tersebut.

Pembayaran balik lebihan cukai yang dikutip juga tidak lebih daripada dua minggu adalah contoh inovasi dan kreativiti yang telah diperkenalkan. Begitu juga penyediaan persembahan multimedia di masjid-masjid semasa khutbah Jumaat juga merupakan langkah kreatif pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Tidak lama dahulu kita dikejutkan dengan berita penjualan tanah oleh orang-orang tertentu tanpa pengetahuan pemilik sebenar. Gempar bukan kepalang kalau kita mengetahui tiba-tiba tanah yang kita miliki sudah 'hilang'. Sekian lama kita ketahui bahawa sesuatu bentuk penyusunan semula maklumat tentang pemilik tanah di seluruh negara yang mudah diakses adalah terdesak dan sangat diperlukan.

Banyak faedah boleh diperoleh jika maklumat pemilik tersusun dalam satu pangkalan data yang membolehkan seseorang pemilik mengetahui tentang kedudukan tanah mereka seperti cukai yang masih tertangguh. Masalahnya hal tanah adalah di bawah pentadbiran kerajaan negeri masing-masing dan sebarang penyelarasan ke seluruh negara mungkin menjadi satu masalah.

Begitu juga dengan perkara-perkara berkaitan dengan Jabatan Agama Islam negeri seperti zakat dan Baitulmal perlu diselaraskan kerana pekerja mungkin berpindah dari satu negeri ke satu negeri lain.

Kita lihat sahaja isu orang asing yang kini melanda negara kita yang menimbulkan masalah sosial kepada masyarakat kita seperti mereka dari Afrika yang sesetengahnya datang ke sini untuk belajar tetapi dalam masa yang sama menyumbang ke arah jenayah.

Di sesetengah tempat di negara kita, keadaan sudah tidak terkawal dan dipenuhi oleh golongan tertentu dari negeri seperti Myanmar, Bangladesh dan Nigeria. Kita perlu mewujudkan suatu mekanisme supaya kita dapat memantau orang asing di sini supaya mereka tidak duduk lebih daripada sepatutnya tanpa menggugat kedudukan pelancong sebenar ke negara ini.

Pernah dilaporkan terdapat orang asing yang membersihkan hutan untuk mereka tinggal. Peliknya apabila dilakukan serbuan keseluruhan masyarakat asing yang tinggal di situ hilang entah ke mana!

Dalam usaha mempertingkatkan kemahiran tenaga kerja, kita perlu meningkatkan kuantiti dan kualiti tenaga kerja berkemahiran. Ini memerlukan insentif, persaingan, pengambilan berasaskan merit dalam pendidikan, pembentukan kurikulum dan latihan guru yang lebih baik.

Gaji guru yang rendah tidak akan menggalakkan mereka untuk berkhidmat di luar bandar sekali gus menjadikan jurang antara sekolah-sekolah bandar dan luar bandar kekal luas. Suatu revolusi cara pengajaran yang menggunakan multimedia dan mengurangkan berat beg sekolah perlu dilakukan.

Pada masa ini, terlalu banyak buku yang dibawa murid walaupun dalam darjah satu. Kita wajar melihat masa hadapan yang mana murid-murid hanya perlu membawa 'thumbdrive' sahaja ke sekolah dan semua bahan bacaan dan rujukan sudah disediakan lebih awal oleh guru-guru mata pelajaran berkenaan. Kalau ada pun buku teks hanya yang penting-penting sahaja.

Kita juga perlu meningkatkan usaha melipat gandakan penyertaan mereka yang keluar selepas sekolah menengah dalam bidang vokasional dan teknikal. Berbanding dengan beberapa negara lain, penyertaan kita hanyalah setakat 10 peratus sedangkan negara seperti Belanda dan Australia yang sama bilangan penduduk dengan kita setinggi 60 peratus. Kemahiran peringkat vokasional dan teknikal penting selaku pelapis di bawah kumpulan mereka yang mempunyai ijazah.

Pendedahan kepada penggunaan Bahasa Inggeris yang lebih awal dalam pendidikan juga penting untuk memperlengkapkan tenaga kerja bagi keperluan industri.

Dasar-dasar yang lebih menjurus kepada keseluruhan daripada khusus kepada sesuatu golongan tertentu sahaja dapat membantu usaha mengurangkan kemiskinan dan pada waktu yang sama menggalakkan keusahawanan dan melatih diri dalam mengambil risiko.

Kita tidak menafikan wujudnya golongan miskin bandar ekoran daripada penghijrahan masyarakat luar bandar mencari kehidupan yang lebih baik. Kehendak kehidupan di bandar memberikan tekanan kepada golongan miskin bandar dengan sewa rumah, api, air, pengangkutan dan harga barang makanan yang lebih tinggi daripada di luar bandar.

Selain daripada itu, persekitaran tempat tinggal mereka misalnya di pangsapuri murah juga yang kerap tertakluk kepada perbuatan jahat vandalisme seperti merosakkan lif, kecurian barang-barang, pengotoran sekeliling dan di sesetengah tempat kehadiran rakyat asing yang berkelakuan biadab dan mengganggu. Jaringan keselamatan sosial diperlukan untuk membantu dalam keadaan kesusahan dan kos sara hidup.

Merujuk kepada Indeks Kualiti Kehidupan, Malaysia berada di tangga 36 dalam kalangan 111 negara di dunia. Indeks ini mengambil kira kesihatan, kehidupan keluarga, kehidupan masyarakat, kestabilan politik, pendapatan per kapita dan kuasa beli, kebebasan politik, iklim, keselamatan pekerjaan, dan layanan yang sama bagi lelaki dan wanita. Negara kita lebih baik daripada Thailand, Filipina, Brazil, Qatar dan Kuwait tetapi dibelakang Barbados, Mexico, Cyprus, Chile dan Slovenia.

Berkenaan dengan menyusun pulih kewangan awam, penyatuan fiskal dan reformasi kewangan akan mengurangkan kebimbangan tentang kenaikan defisit fiskal, meluaskan bidang pendapatan negara dan mengurangkan peranan subsidi serta mengurangkan himpitan kepada sektor swasta.

Penumpuan perbelanjaan kepada bidang-bidang khusus yang mampu memberikan penggandaan kepada pertumbuhan ekonomi. Pelaburan swasta telah merosot daripada 20 peratus KDNK pada tahun 1997 kepada hanya 10 peratus. Banyak yang melabur keluar negara dan arah aliran itu perlu dibendung demi meningkatkan pertumbuhan ekonomi. Pelabur tempatan macam merajuk.

Banyak langkah 'memujuk' telah dilakukan termasuk 15 peratus cukai di Iskandar, Johor dan pengecualian FIC dan pemansuhan syarat 30 peratus ekuiti Bumiputera dan liberalisasi di sektor perkhidmatan dan kewangan. Semoga tahun 2010 menunjukkan manifestasi langkah-langkah ini.

Kredit : Utusan Malaysia, 2/1/2009

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang