Skip to main content

Setiap Hijrah banyak seruan supaya berubah

DENGAN tidak disedari air mata kegembiraan mengalir semasa Negaraku dimainkan ketika pasukan bola sepak kita menerima pingat emas di Sukan SEA. Selepas 20 tahun ketandusan pingat emas, akhirnya K. Rajagopal dan anak-anak buahnya berjaya mengalahkan pasukan Vietnam untuk mendapatkannya.

Tak kisahlah kalau bola terkena pemain lawan. Bola kena tangan Henry pun Perancis layak masuk Piala Dunia 2010. Syabas kita ucapkan kepada pasukan bola sepak negara.

Saya masih ingat zaman bola sepak yang saya menonton di Stadium Merdeka bersama arwah datuk saya. Nama-nama seperti Robert Choo, Mokhtar Dahari, Arumugam, Khan Hung Meng, Santokh Singh, Ghani Minhat, Zainal Abidin Hassan, Dollah Salleh, Soh Chin Aun dan berpuluh lagi yang bermain bukan kerana gaji tetapi kerana negara.

Sebelum disebut-sebut Satu Malaysia, komposisi pasukan bola sudah mencerminkan 1Malaysia. Begitu juga dengan lain-lain sukan seperti baru-baru ini badminton wanita merangkul johan perseorangan dan beregu di Johor Bahru.

Semangat 1Malaysia sudah memang lama wujud. Adakah mereka ingatkan kulit mereka atau bangsa mereka apabila mereka menerima pingat atau hadiah mereka. Tidak. Malahan Kunalan semalan menyelubungi dirinya dengan bendera Malaysia.

Selepas zaman Santokh dan Chin Aun, jarang sekali saya ke stadium kerana bola sepak kita sudah merosot. Dulu Jepun dan Korea cukup takut dengan kita. Inilah yang perlu kita kaji dan teliti.

Dengan adanya dana pembangunan bola nanti, kita boleh sediakan pakar bukan saja dalam hal bola tetapi hal motivasi, kesihatan, kecergasan, kekuatan mental dan apa jua yang penting demi menaikkan tahap prestasi pasukan kita.

Beralih kepada satu topik lain pula. Semalam 1 Hijrah 1431. Mungkin kepada kebanyakan orang 1 Hijrah tidak lebih daripada satu lagi hari cuti. Kepada orang Islam dan orang Melayu, kita patut menyedari kedudukan orang Islam hari ini. Walaupun jumlah orang Islam di dunia seramai 1.5 bilion, malangnya ramai yang tinggal dalam kedaifan.

Di negara-negara Afrika bukan saja mereka berdepan dengan kebuluran, peperangan, pembunuhan sesama kaum seperti di Darfur, dihalau daripada tempat mereka sendiri seperti di Palestin, huru-hara yang tidak berhenti di Iraq dan di Pakistan dan tidak ketinggalan juga di Indonesia.

Siapakah yang akan menyelamatkan umat Islam? Seruan demi seruan dibuat setiap Hijrah untuk umat Islam berhijrah, berubah, beralih paradigma dan macam-macam lagi tetapi keadaan bukannya lebih baik malahan lebih buruk.

Persepsi orang bukan Islam begitu sempit sekali terhadap agama Islam seperti yang terdapat di Switzerland yang mengharamkan pembangunan menara masjid. Di belakang tapak kasut sebuah jenama kasut sukan terkenal diukirkan nama Allah dan tidak lama dulu di Denmark karikatur Nabi Muhammad dipersendakan. Salman Rushdie orang Islam, sendiri menulis buku Satanic Verses mempersendakan lagi Rasullullah.

Kita melihat negara Islam yang berkuasa pun tidak mahu menggunakan kuasa mereka kerana mereka tidak mempunyai ilmu. Ilmu untuk membuat senjata, ilmu untuk mendirikan prasarana negara, ilmu untuk mengatasi pemikiran sempit yang dianjurkan oleh masyarakat Barat.

Kuasa mereka pada minyak. Kalau mereka tahan penjualan minyak, negara Barat akan melutut kepada mereka, tetapi mereka tidak mahu kerana mereka boleh dapat lagi banyak duit daripada menjual minyak.

Kita lihat Iran yang menjadi sasaran negara-negara Barat. Walaupun Iran ingin mendirikan tenaga nuklear untuk kepentingan tenaga tetapi mereka menganggap itu ancaman kepada dunia Barat.

Kalau mereka membangun tenaga nuklear mereka tidak mengapa. Tetapi negara-negara Islam tidak dapat berbuat apa-apa kerana negara yang mengutuk adalah kawan baik kepada sesetengah negara Islam sendiri. Semasa Iraq ditawan, kononnya memiliki senjata pembinasa, tiada siapa di kalangan negara Islam yang berkuasa berbuat sesuatu.

Akhirnya Saddam Hussein digantung. Kita lihat Persidangan Negara-negara Islam (OIC). Sejak ditubuhkan sampai sekarang, yang ada hanya mesyuarat saja. Kita lihat Bank Pembangunan Islam, ada duit tak digunakan - tidak kurang daripada AS$7 bilion sedangkan orang Islam ramai yang hidup merempat.

Di negara kita orang Islam tidak sepakat. Politik telah memecah belahkan orang Islam. Apakah orang Islam iaitu orang Melayu tidak sedarkah yang kita ketinggalan dalam banyak bidang: ekonomi, sosio dan teknologi. Kita lihat di sekeliling kita, kemajuan banyak terletak di tangan orang lain. Kita masih lagi terikat dengan perkara-perkara yang tidak dapat menyatupadukan Islam.

Kalau berniaga pun orang lain yang berniaga. Kalau ada yang berjaya pun, dia mengurus hak orang lain bukan hak dia sendiri. Jadi kita pandai mengurus hak orang tapi bila dah tua, kita tak ada perniagaan sendiri atau pun dah tua baru nak buat perniagaan sendiri.

Orang Melayu patut buat suatu audit keseluruhan bukan saja dari segi ekonomi tapi semua sekali supaya dengan maklumat itu kita boleh rancang bagaimana tindakan yang patut kita ambil.

Tahun 2020 hanya tinggal 10 tahun lagi. Nak cakap kena berhijrah pun tak memadai. Kena melakukan lonjakan (leapfrog) supaya kemajuan yang bakal dilakukan, bukan aritmetik tetapi geometrik.

Kita kena kumpul mereka yang otak cair-cair, lengkapkan mereka dengan ilmu dari pelbagai sudut termasuk ilmu agama supaya dapat menyumbang ke arah modal insan yang betul berguna bagi umat Islam.

DATO’ SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Kredit : Utusan Malaysia, 31/12/2009 

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang