Skip to main content

Sebelum kutuk, fahami cadangan hidupkan semula BSB

SAYA telah dikutuk kerana mencadangkan dihidupkan semula Bursa Saham Bumiputera (BSB). Ramai kalangan yang memberikan pandangan tentang cadangan tersebut termasuk orang kita sendiri yang mengatakan cadangan itu membuang masa dan tidak berguna.

Sememangnya apa jua cadangan berkaitan dengan kebaikan untuk golongan Bumiputera semuanya tak baik dan membuang masa. Mereka yang memberikan pandangan (akhbar The Star kelmarin) tidak tahu butir-butir tentang cadangan tersebut. Ada yang mengatakan kalau dulu sudah gagal mengapa sekarang akan berjaya.

Mereka tidak tahu kegagalan dulu disebabkan tidak ada suatu sistem – baik sistem dagangan, hantaran atau penjelasan bayaran. Tunggang langgang. Mereka yang hendak beli dan jual saham kena tunggu berbulan-bulan untuk mencari pembeli atau penjual.

Sebenarnya kalau ada sistem pasaran, saham itu boleh berjaya. Kerajaan sendiri telah memberikan peruntukan dalam Akta Perindustrian Sekuriti 1968 yang memberikan pengecualian kepada pengawalseliaan pasaran tersebut. Apa yang difaham oleh pengkritik kerusi malas ini ialah kegagalan pasaran saham Bumiputera bukan disebabkan tak ada kecairan tetapi tidak ada sistem.

Jadi orang menyampah hendak berurus niaga dengan bursa tersebut. Kemudian pihak Mara sendiri tidak mempunyai pakar dalam pengurusan bursa tersebut.

Ketua Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Yusli Yusuff mengatakan syarikat Bumiputera sekarang sudah kompetitif. Saya hendak bertanya, syarikat Bumiputera yang mana disenaraikan di Bursa Malaysia? Berapa banyak syarikat milik individu yang bukan milik kerajaan macam Telekom dan Tenaga yang disenaraikan. Ada, memang ada dua tiga kerat sahaja. Di pasaran ACE (dulunya MESDAQ) tidak ada satu pun syarikat Bumiputera. Kesemuanya boleh katakan syarikat IT.

Apabila kita menyenaraikan syarikat Bumiputera di Bursa Saham Bumiputera sudah tentu syarikat-syarikat tersebut yang diluluskan oleh syariah, ertinya syarikat Islam. Jadi dengan cadangan untuk dijalankan dagangan bursa ini melalui Internet, kita boleh mendapat pelanggan daripada negara Asia Barat juga. Malahan mereka yang inginkan syarikat lulus syariah berbanding dengan syarikat-syarikat yang ada sekarang dari seluruh dunia.

Syarikat yang kita maksudkan untuk diberi peluang untuk disenaraikan ini terdiri daripada syarikat kecil dan sederhana (SME) yang sukar untuk mendapat pembiayaan dan syarikat yang bersandarkan pengalaman seperti yang diuar-uarkan oleh kerajaan. Contohnya syarikat Biomed yang sudah terbukti keunggulannya tetapi bergelut hendak mendapatkan pinjaman kerana sandaran cagarannya ialah ilmu.

Ramai usahawan yang kecewa, betapa susahnya hendak mendapat pinjaman hinggakan ada yang melupakan keinginan untuk menjadi usahawan. Ramai yang berjumpa saya terdiri daripada mereka yang berkelayakan tinggi dan berkemahiran tetapi apabila ingin mula berniaga tersangkut untuk mendapatkan pembiayaan.

Memang benar macam-macam dana pinjaman diwujudkan tetapi semuanya disalurkan melalui bank-bank perdagangan. Kalau tak percaya betapa susahnya mendapat pinjaman, cubalah. Bukannya orang kita ini tidak ada ilmu, kemahiran dan pengalaman tetapi macam-macam rintangan dan halangan terutama sekali untuk mendapatkan pinjaman. Jadi cadangan menghidupkan semula Bursa Saham Bumiputera ini bertujuan mengadakan suatu jalan untuk mendapatkan pembiayaan.

Kita wujudkan suatu sistem sepenuh elektronik dan automatik untuk dagangan, penjelasan dan penyelesaian. Tidak ada wakil atau syarikat broker kerana pelabur berdagang terus dengan bursa. Kita kenakan satu bayaran saja untuk dagangan, penjelasan dan penyelesaian tak kira banyak mana saiz belian atau jualan. Sesiapa hendak beli kena bayar dulu, sesiapa hendak jual kena bagi tunjuk hak milik. Cara begini kita tidak ada manipulasi atau spekulasi pasaran.

Kita pilih syarikat yang ada penaja. Penaja boleh terdiri daripada badan berkanun, bank perdagangan, bank pelaburan, syarikat broker dan syarikat yang dana pemegang saham bernilai RM100 juta tidak tergugat dengan kerugian.

Misalnya kalau Mara ada syarikat yang sudah dibimbingnya bertahun-tahun yang mempunyai potensi untuk berkembang dan Mara tahu perkembangan dan kemajuan syarikat tersebut, Mara boleh jadi penaja kepada syarikat tersebut.

Begitu juga agensi seperti Tabung Haji, Felda, Risda, Felcra. Juga bank-bank seperti Bank Rakyat yang ada syarikat yang telah dibimbing sekian masa yang mempunyai potensi.

Bursa Saham Bumiputera bukan bermakna untuk Bumiputera sahaja tetapi kita peruntukan – katakan sebahagian daripada saham kepada bukan Bumiputera dan sesiapa sahaja boleh melabur dengan bursa tersebut termasuk orang kita di luar negara.

Kita wujudkan portal Internet untuk menceritakan tentang butir-butir syarikat-syarikat yang disenaraikan supaya pelabur dapat membuat keputusan untuk pelaburan mereka. Segala urusan dagangan telus dan boleh dilihat di laman sesewang bursa ini.

Cadangan ini tidak bertentangan dengan Model Ekonomi Baru kerana ia tidak mengambil hak daripada sesiapa kecuali menggembleng modal orang Melayu. Perkara yang penting disini ialah kita memudahkan orang untuk melabur dengan hanya satu unit pun mereka boleh beli dengan urusan yang boleh dilihat telus.

Walau apa pun Bursa ini perlu diuruskan oleh suatu badan yang terdiri daripada ahli profesional yang berpengalaman supaya tidak ada tuduhan berat sebelah, kronisme dan pilih kasih. Suruhanjaya Sekuriti menjadi pengawal selia terpenting. Oleh kerana sudah ada Akta Suruhanjaya Sekuriti, jadi segala urusan sekuriti perlu diawasi oleh suruhanjaya tersebut.

Siapakah yang boleh menjadi pelabur? Institusi pelaburan persendirian dan individu, koperasi dan badan-badan bukan kerajaan boleh jadi pelabur untuk bursa ini. Ia mungkin tidak dapat jumlah dagangan sebesar Bursa Malaysia tetapi promosi tentang bursa ini tidak terhad kepada negara kita sahaja. Malahan suruh rantau Nusantara ini, ASEAN dan dunia menjadi potensi pelabur. Jangan ingat Bumiputera tidak ada kecairan. Lihat saja hari ini berapa nilai pelaburan di Amanah Saham Nasional Bhd. Tidak kurang daripada RM70 bilion, majoritinya terdiri daripada Bumiputera.

Kita tidak perlu mula dengan banyak syarikat tetapi kita pilih syarikat-syarikat yang bermutu. Memang ada syarikat Bumiputera yang bermutu dan telah meneroka sampai ke pasaran dunia secara diam-diam. Untuk pertumbuhan yang lebih luas mereka perlukan biayaan. Syarikat-syarikat yang berasaskan pengetahuan dalam bidang pertanian misalnya yang penghasilan mereka boleh disahkan walaupun mereka tidak mempunyai rekod prestasi boleh diberikan peluang untuk menggembleng modal untuk maju dan berkembang.

Satu perkara lagi tentang bursa ini yang lain daripada lain ialah ia akan menyediakan suatu jabatan yang akan membantu menyusun semula syarikat-syarikat yang ingin disenaraikan.

Dan kenapa suatu masa nanti kita tidak boleh masukkan syarikat-syarikat daripada negara Islam? Suatu saingan kepada Bursa Saham New York bukan lagi Bursa Malaysia.Tak percaya tengoklah nanti.

Pengkritik dan pengutuk sesuatu idea akan terus wujud. Ingat dulu semasa saya cadangkan diberhentikan dagangan saham Malaysia di Bursa Singapura, saya dikutuk oleh akhbar The Star pada 31 Julai 1989 dengan mengatakan saya berfikiran picik dan jumud - pasaran kita akan runtuh jika diberhentikan dagangan saham kita di Singapura.

Apabila diumumkan pemberhentiannya pada Belanjawan 1990 oleh Tun Daim Zainuddin belum sempat bulan Januari 1990 tarikh berkuat kuasanya, dagangan saham pada bulan Oktober 1989 di bursa kita melonjak 500 peratus sehinggakan syarikat broker kita tidak dapat mengendalikan jumlah yang begitu besar.

Pepatah Inggeris mengatakan ‘Those who laugh last laugh best’ atau siapa ketawa kemudian ketawa terbesar.

Dato’ Salleh Majid ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia).

Kredit : Utusan Malaysia,10 April 2010

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Tambang naik, kualiti pula bagaimana?

AKHIRNYA syarikat pengangkutan mendapat kenaikan tambang seperti yang dinantinantikan. Difahamkan kali terakhir mereka menerima kenaikan ini ialah pada 2005. Memang patut pun diberikan kenaikan kali ini. Orang ramai kini kena tanggung kenaikan lagi. Semuanya naik. Barang makanan naik, kos sara hidup pula sudah lama naik. Sejak minyak melambung sampai AS$140 setong Julai tahun lalu. Kini minyak sudah turun sehingga AS$61 setong tetapi harga barang tidak juga turunturun. Gaji tidak boleh naik sebab ekonomi negara masih lagi meleset. Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menyatakan, eksport negara akan jatuh lebih 21.8 peratus untuk tahun ini dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) juga akan jatuh lebih tinggi daripada ramalan awal negatif 2.2 peratus kepada negatif 4.2 peratus. Tahun depan jatuh lagi kepada negatif 3.8 peratus. Rakyat biasa mungkin tidak faham, naik atau turun KDNK. Mungkin ramai yang tidak ambil pusing. Yang rakyat biasa faham ialah tambang bas dan teksi