Skip to main content

Harapan besar kotakan kata-kata perubahan

Saranan Salleh
APA yang dapat dirumuskan dengan ucapan Presiden dan Timbalan Presiden semasa Perhimpunan Agung UMNO yang baru berlalu? Mereka mahukan perubahan. Perubahan yang dicadangkan agak radikal.

Hapuskan kuota untuk pertandingan, letakkan pemilihan pemimpin di tangan ahli UMNO dan bukan perwakilan sahaja dan hadkan penggal perkhidmatan sesuatu jawatan dalam UMNO.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam ucapan dasar terakhirnya, mengakui kelemahan-kelemahan UMNO. Mengaku yang ahli UMNO mungkin terlalai dengan kejayaan masa lampau yang diperolehi, label yang diletakkan kepada orang UMNO ialah mereka menyertai UMNO untuk mengumpul harta dan kekayaan.

Pandangan masyarakat kepada UMNO begitu negatif sekali sehinggakan lima negeri jatuh ke tangan pembangkang. Kalau dilihat, bukanlah mereka yang mewakili pembangkang terdiri daripada mereka yang hebat-hebat tetapi "angin perubahan" melanda UMNO dan Barisan Nasional sehinggakan pemimpin parti komponen kecundang seorang demi seorang.

Abdullah menyatakan yang perlu berubah ialah ahli UMNO dulu, barulah parti boleh berubah. Mampukah ahli UMNO berubah?

Bolehkah mereka yang berkuasa menghayati sifat-sifat Rasullullah iaitu siddiq, amanah, tabliq dan fatanah? Hari-hari orang Islam mengucap dua kalimah syahadah dan mengakui Nabi Muhammad SAW itu pesuruh Allah.

Tidak ada bezanya orang Islam mengucap dengan orang bukan Islam yang pandai juga mengucap kalau sifat-sifat tersebut tidak dikuti.

UMNO tidak boleh wujud secara berasingan. Selaku tunjang kepada pemerintah, sudah wajar bagi UMNO menerajui kepimpinan kepada parti komponen yang lain. Kata pepatah, "Sesat di hujung jalan balik ke pangkal jalan". Kita kini banyak terdengar tentang penjenamaan. Tidak ada apa salahnya dengan jenama sekarang. UMNO walaupun nama ringkasnya daripada bahasa Inggeris tetapi sudah diterima sebagai perkataan Melayu. Kalau UMNO suatu produk bukannya jenama yang perlu diubah tetapi kualiti produk yang perlu dirombak.

Apa yang boleh kita katakan kepada mereka yang sanggup menggagalkan pencalonan pencabar dalam pemilihan semata-mata untuk terus berkuasa. Ini tentu tidak akan diterima baik oleh masyarakat umum tidak kira daripada bangsa apa, walaupun itu dilakukan oleh satu komponen dalam Barisan Nasional.

Selepas kekalahan teruk 8 Mac tahun lalu, semua parti komponen Barisan menyatakan ingin melakukan reformasi. Setahun berlalu, masyarakat awam tidak nampak apakah reformasi atau revamp yang telah dilakukan oleh parti-parti tersebut.

Banyak perkara yang sensitif dibangkitkan, perkara-perkara yang telah dipersetujui dalam Perlembagaan, dasar kerajaan yang dituduh 'aparteid' bukan daripada pembangkang sahaja tetapi daripada kalangan ahli parti komponen.

Apakah ini mencerminkan kegelisahan yang selama ini terpendam atau semata-mata tidak mahu menerima hakikat yang sebenar demi kedamaian masyarakat majmuk?

Pepatah Melayu mengatakan "Lalu jarum lalu kelindan". Mereka yang bersuara sumbang ini mungkin menguji dan melihat sekiranya tidak ada apa-apa tindakan diambil kepada suara-suara sumbang mereka ini, perkara yang lebih besar lagi mungkin akan mereka bangkitkan.

Sementara itu, perpaduan di kalangan orang Melayu di paras yang rendah sekali pada masa ini. Apa juga sebab yang membawa kepada keadaan ini, yang penting perpaduan memang jauh sekali.

Politik sepatutnya membantu dalam pentadbiran negara tetapi kita melihat hari ini politik tidak dapat menyatukan orang Melayu. Apakah orang Melayu sanggup mengorbankan ideologi masing-masing demi perpaduan bangsa?

Tidak mustahil kalau Pas bergabung dengan UMNO. Apa yang diperlukan ialah ketelusan dan penghayatan keempat-empat sifat Rasulullah SAW.

Dengan berlatarbelakangkan semua ini negara juga berdepan dengan krisis ekonomi dan keadaan akan menjadi lebih buruk sebelum lebih baik. Banyak syarikat dan perusahaan Melayu akan terdampar kerana krisis ini adalah lebih buruk daripada krisis 1997/98.

Antara cabaran yang dihadapi oleh orang Melayu termasuklah kuasa ekonomi yang rendah, jurang pendapatan antara orang Melayu di bandar dan di luar bandar yang kian melebar, rasuah, jurang penyerapan maklumat antara bandar dan luar bandar yang juga luas dan masalah sosial yang menjadi-jadi.

Ini dirumitkan lagi oleh kehadiran pendatang asing yang telah menguasai beberapa kawasan dalam negara ini. Sama ada mereka datang sebagai pelajar atau pekerja halal dan haram, sesuatu yang tegas perlu dilakukan sebelum masalah ini berleluasa.

Kita meletakkan harapan yang besar kepada barisan pemimpin UMNO yang baru ini untuk mengotakan kata-kata perubahan yang banyak dilaungkan.

Ramai daripada mereka yang terpilih terdiri daripada mereka yang lantang bersuara seperti Datuk Tajuddin Abdul Rahman. Ia menunjukkan perwakilan mahukan mereka yang mampu bersuara.

Tetapi kita tahu bersuara sahaja tidak cukup kalau tidak disusuli dengan tindakan.

DATO' SALLEH MAJID ialah Felo Utama

Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau juga bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia).

Kredit : Utusan Malaysia Online, 28 Mac 2009

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang