Skip to main content

Pakej Rangsangan Kedua perlu pemantauan

BAJET mini atau Pakej Rangsangan Kedua bernilai RM60 bilion telah pun dibentangkan pada 10 Mac lalu. Seperti biasa, bermacam-macam pandangan dan komen tentang langkah untuk mengekang kelembapan ekonomi itu.

Ramai pemerhati turut melahirkan rasa terkejut kerana jumlah bajet yang besar itu. Loncatan kepada RM60 bilion daripada RM7 bilion bagi Pakej Rangsangan Pertama walaupun fiskal hanya RM15 bilion dan peruntukannya hanya untuk dua tahun, memberitahu kita bahawa ia adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian.

Tempias daripada krisis ekonomi global bukan lagi tempias tetapi sudah mula hujan melihat angka eksport kita untuk bulan Januari 2009 jatuh 27.9 peratus daripada 15.5 peratus pada bulan Disember.

Lebih terserlah lagi ialah angka pertumbuhan hanya 0.1 peratus untuk penggal akhir 2008. Keputusan Bank Negara menurunkan kadar faedah semalaman sebanyak 125 asas mata juga mengesahkan kebimbangan kerajaan. Pada waktu yang sama institusi kewangan kita juga tidak membantu.

Jumlah pinjaman yang diluluskan pada Januari lalu menurunkan sebanyak 35.6 peratus dan untuk perniagaan kecil dan sederhana pinjaman yang diluluskan menurun sebanyak 44.9 peratus.

Bagi perniagaan keseluruhannya, jumlah kelulusan pinjaman merosot sebanyak 50.9 peratus. Untuk isi rumah pun jumlah kelulusan pinjaman juga menurun sebanyak 17.6 peratus.

Belum apa-apa hal lagi bank-bank sudah mengetatkan pinjaman. Inilah yang bakal memberikan masalah kepada usaha untuk mengekang kemelesetan. Kecairan diperlukan untuk sektor swasta.

Walaupun pihak bank menafikan sekeras-kerasnya sikap ini, hakikatnya boleh dibuktikan dengan mengadakan suatu kajian menyeluruh dengan syarikat-syarikat kecil dan besar.

Inilah salah satu perkara yang penting berkaitan dengan pakej rangsangan ini. Pemantauan. Suatu mekanisme untuk mengumpul maklumat dari peringkat paling bawah diperlukan. Dari kampung ke peringkat daerah, dari daerah ke negeri dan dari negeri ke persekutuan.

Nadi ekonomi negara hanya boleh dipastikan secara masa sebenar (real-time) dan bukan semalam atau seminggu lalu. Perubahan dunia berlaku terlalu pantas. Begitu juga maklumat daripada kementerian-kementerian, jabatan-jabatan, bahagian-bahagian, unit-unit dan apa jua entiti yang terbabit dalam kerajaan.

Bagi sektor swasta begitu juga. Maklumat daripada setiap syarikat yang aktif sama ada melalui badan-badan perniagaan mereka atau secara perseorangan juga perlu dikumpulkan.

Kemajuan pelaksanaan pakej ini boleh dimuatkan dalam satu laman sesawang di Internet mengikut negeri, sektor, kementerian dan lain-lain.

Jawatankuasa Pemantau yang diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan akan dapat menjalankan tugasnya dengan lebih cekap dan licin.

Ketulusan membantu membangkitkan keyakinan rakyat. Keyakinan rakyat boleh membantu mengharungi kelembapan ekonomi kerana apa jua tindakan yang diambil rakyat kepada sesuatu rancangan bakal memberikan kesan.

Salah satu perkara yang agak membimbangkan ketika di merata dunia memperketatkan penyeliaan pihak berkuasa, kelonggaran diberikan kepada syarikat yang ingin membuat terbitan hak. Tidak perlu kelulusan Suruhanjaya Sekuriti lagi.

Pelaburlah yang bakal membuat keputusan sama ada wajar atau tidak langganan kepada sesuatu terbitan hak yang boleh ditentukan oleh syarikat ikut suka mereka.

Kalau tujuan kita untuk menggalakkan sokongan di pasaran saham, elok dilonggarkan syarat penyenaraian seperti mengurangkan modal berbayar papan utama dan kedua. Terbitan hak ertinya wang. Untuk apa tidak penting lagi. Takut disalahgunakan.

Pergerakan pasaran saham kita dari dulu lagi banyak dipengaruhi oleh perkembangan luar. Apa yang berlaku dengan Dow Jones menjadi ukuran. Kita lihat dengan pembentangan pakej rangsangan ini pasaran saham masih lagi lembap. Reaksi pasaran mengecewakan. Ertinya keyakinan pelabur belum pulih lagi. Berita buruk di sekeliling mereka tidak membantu memulihkan keyakinan.

Walaupun pengangguran menjadi kebimbangan, lebih ramai pekerja akan diberhentikan kerja. Latihan semula tidak akan dapat memberikan jawapan kepada semua kerana kalau syarikat tidak menerima pesanan untuk barangan mereka, tiada pilihan lain kecuali mengurangkan tenaga pekerja. Mereka yang sudah lama dalam sesuatu bidang tidak mungkin boleh menerima latihan dalam bidang baru.

Mereka yang tidak ada kerja ini wajar dibantu dengan diberikan baucar tunai untuk membeli barang keperluan makanan. Bukan wang tunai tetapi baucar dari Tesco, Giant atau Carrefour. Mereka yang tidak ada kerja layak menerima baucar tersebut sehingga ekonomi pulih atau mendapat pekerjaan.

Tentang latihan untuk siswazah misalnya dalam industri sekuriti wajar dipantau kerana di masa yang lalu selepas latihan, syarikat broker saham tidak mahu mengambil siswazah tersebut.

Krisis juga merupakan peluang. Peluang untuk menyusun semula struktur ekonomi kita demi masa depan kita supaya mampu menangani ketidaktentuan. Di sini pelaburan penyelidikan dan pembangunan dalam pelbagai bidang diperlukan.

Misalnya dalam sumber tenaga alternatif seperti suria dan angin. Perhubungan menggunakan kabel elektrik dan bukan wayar telefon yang boleh membantu penembusan jalur lebar di luar bandar.

Kita juga perlu melihat barang-barang eksport kita yang diberikan nilai tambah oleh negara jiran dan mengakui barang kita itu sebagai barang mereka. Bayangkanlah di negara tersebut tidak ada ladang pisang tetapi mereka menuntut mengeksport pisang dari sana. Begitu juga gaharu.

Loopholes perdagangan ini perlu ditutup. Begitu juga mereka yang melakukan spekulasi dengan mata wang kita. Kalau mata wang kita rendah tidak semestinya bagus bagi kita kerana bila kita mengimport, banyak kita kena bayar. Orang lain dah meleset ekonominya, kita belum tapi duit kita lebih lemah daripadanya.

Dato’ Salleh Majid ialah Felo Utama Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Beliau juga bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia).

Kredit : Utusan Malaysia Online, 14 Mac 2009

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang