Skip to main content

Dialog dengan Majlis Tindakan Ekonomi Negara

BEBERAPA kumpulan pertubuhan bukan kerajaan (NG0), usahawan Bumiputera Semenanjung, Sabah dan Sarawak telah berpeluang memberikan pandangan mereka tentang Model Ekonomi Baru(MEB) kepada Pengerusi Majlis Tindakan Ekonomi Negara, Tan Sri Amirsham Aziz pada hari Khamis 25 Februari yang lalu.

Di antara isu yang dibangkitkan dalam dialog tersebut ialah kebimbangan usahawan Bumiputera tentang apakah bentuk MEB ini dan sama ada kepentingan Bumiputera akan diketepikan. Kalau kebimbangan ini tidak ditangani dan ciri-ciri MEB ini telah diselesaikan mungkin agak terlambat untuk menyuarakan kebimbangan golongan ini.

Pada pertemuan hari tersebut itu, disampaikan pendirian NGO-NGO ini bahawa perhatian dan peruntukan kerajaan kepada usahawan Bumiputera perlu diteruskan. Apa jua projek di bawah MEB dan Rancangan malaysia Kesepuluh (RMK-10) nanti perlu memasukkan projek-projek pembangunan usahawan Bumiputera.

Selepas Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dan segala-segala yang berkaitan dengan pembangunan usahawan Bumiputera seperti Pasukan Petugas Pelaksanaan Nasional dan 13 kluster di bawah rancangan pembangunan Masyarakat Perniagaan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) dimansuhkan, tidak hairanlah kalau kebimbangan-kebimbangan ini disuarakan. Hanya kluster tentang latihan dan tenaga manusia sahaja yang bergerak.

Di dalam persembahan majlis itu, beberapa kelemahan negara kita dibentangkan. Ini termasuklah pengurangan pelaburan asing dan tempatan yang begitu ketara sekali, jurang pendapatan antara kaum, sesama kaum dan antara bandar dan luar bandar.

Kira-kira 80 peratus daripada mereka berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan. Kalau di bandar sudah dianggap dalam tahap kemiskinan sekarang.

Misi untuk menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 dengan pendapatan purata dalam lingkungan AS$12 ribu merupakan suatu perintah besar (tall order). Kita boleh tidak pedulikan mereka yang berpendapatan rendah dan tumpukan kepada mereka yang berpendapatan pertengahan dan tinggi sahaja, angka hajat itu pun mungkin boleh tercapai juga. Tetapi itukah yang kita inginkan?

Petani dan nelayan kita merupakan suatu golongan yang terbesar dan terdiri daripada orang Melayu. Merovulasikan teknologi pertanian dan penangkapan ikan adalah suatu kemestian.

Kelemahan kita dalam bidang pendidikan juga diakui. Di mana kedudukan kita hari ini berbanding dengan beberapa tahun dulu. Penghasilan graduan kita yang tidak secocok dengan kehendak industri menyebabkan ramai yang menganggur.

Dalam bidang matematik dan sains sahaja anak-anak kita kalah dengan anak-anak negara seperti Korea Selatan, Hong Kong, Singapura dan Taiwan yang satu masa dulu sama dengan kita.

Kita berhadapan dengan masalah kejatuhan daya saing negara, rasuah, kos berurusan dalam perniagaan, kerenah birokrasi, kekurangan tenaga mahir, kerumitan mendapatkan pembiayaan. Selain daripada itu kewujudan blok-blok perniagaan (cartel) yang menguasai beberapa bidang dalam ekonomi seperti bahan binaan.

Kerenah birokrasi merangkumi sikap penjawat awam yang mungkin tidak jelas tentang hala tuju negara. Sikap sesetengah mereka bukan sahaja boleh menghalang kemajuan usahawan Bumiputera malahan boleh mematahkan terus semangat mereka.

Begitu juga sikap sesetengah pegawai bank yang kadangkala walaupun sudah diluluskan permohonan - melepaskan pinjaman sedikit demi sedikit sehingga menyukarkan untuk berbuat apa yang perlu dilakukan. Tidak kurang juga yang tidak faham projek berasaskan pengetahuan dan bukan bercagarkan hartanah atau tanah.

Ketidakupayaan menyesuaikan diri dengan kehendak MEB yang berteraskan pengetahuan, inovasi dan kreativiti akan membantutkan sebarang usaha untuk usahawan mengorak langkah menuju hasrat mencapai matlamat penstrukturan semula ekonomi negara.

Adalah wajar mereka ini diberikan suatu orientasi atau suai kenal dengan kehendak MEB nanti. Begitu juga mereka dalam sektor awam yang menjadi pemimpin dalam jabatan-jabatan kerajaan.

Untuk mengikis sikap, perlu mengaturkan fiil atau perilaku kerana sikap terbentuk oleh perilaku. Kalau seseorang itu gemar membuang sampah merata tempat misalnya ertinya ia bersikap pengotor. Untuk mengubah sikap pengotor itu, setiap kali dia membuang sampah dia dikenakan hukuman melakukan kerja tukang sapu sampah dan dihebahkan dalam akhbar.

Tentang rasuah memang suatu penyakit besar. Kita harap apabila Akta Pengadu Terlindung (Whistleblower Act) yang memberikan perlindungan kepada sesiapa yang membuat aduan tentang sesiapa dalam organizasi mereka yang melakukan rasuah, ia dapat dibendung atau dikurangkan.

Kita telah mendengar dan membaca tempoh hari apabila ada di antara taikun-taikun negara yang menyarankan kerajaan tidak lagi memainkan sikap membantu golongan tertentu. Ertinya biarkan mereka yang besar menentukan persaingan, yang besar menguasai yang kecil.

Mereka ini adalah kalangan yang telah dibantu oleh kerajaan dan bila kedudukan mereka sudah selesa mereka tidak mahu orang lain yang bergelut untuk berjaya diberikan pertolongan. Mereka ini menyarankan apa yang berlaku di Amerika Syarikat yang mana sejak zaman Ronald Reagan selaku presiden, banyak undang-undang telah dimansuhkan untuk memberikan keutamaan kepada persaingan yang kononnya asas pasaran bebas.

Sikap ini telah disambut oleh presiden-presiden berikutnya yang akhirnya menyebabkan keruntuhan ekonomi Amerika sendiri. Apabila pihak swasta telah diberikan pasport melakukan apa saja, maka mereka telah muncul dengan pelbagai jenis tawaran seperti pelbagai jenis derivatif yang pihak berkuasa sendiri tidak faham. Akhirnya kerajaan juga terpaksa menyelamatkan syarikat besar-besar ini dengan perbelanjaan begitu besar sebanyak AS$787 bilion di Amerika sahaja.

Begitu juga di Britain dan negara-negara di Eropah. Hari ini Greece dan Iceland sudah bankrap dan nyaris bankrap ialah Sepanyol, Portugal dan Itali. Kesemua ini ialah kesan daripada kelonggaran undang-undang yang berlarutan bertahun-tahun yang memberikan lesen kepada pihak swasta berbuat apa saja - yang besar mengambil alih yang kecil, yang kuat mengambil alih yang lemah.

Kalau sikap begini boleh meruntuhkan sebuah ekonomi sebesar Amerika dan Eropah, bayangkanlah apa akan jadi kepada negara sekecil kita dengan penduduk berjumlah hanya 27 juta (10 peratus daripada penduduk Amerika). Sikap free for all yang disarankan oleh sesetengah pihak ini merupakan sikap tamak di tahap yang paling tinggi sekali.

Hari ini pengangguran di Amerika di tahap 10 peratus dan ramai yang telah hilang rumah mereka dan tidur dalam khemah di tepi-tepi jalan, sesuatu yang mungkin tidak terbayang pada kita akan berlaku lima tahun dulu.

Saya teringat kata-kata wakil NGO dari Sabah Khamis lalu, "Bagaimana kami hendak berlari sedangkan kami masih lagi belajar hendak berjalan." Kalau kita bersikap brutal seperti yang disarankan oleh sesetegah golongan kaya raya, apa akan jadi kepada mereka yang masih lagi merangkak. Tau tak apa.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Kredit : Utusan Malaysia, 1 Mac 2010

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang