Skip to main content

Pusat setempat untuk pembangunan usahawan

FORUM sehari “Usahawan Melayu Kini di Persimpangan, Digugat dan Digigit” yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 19 Januari yang lalu mendapat perhatian Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed mengadakan suatu perjumpaan dengan wakil-wakil badan bukan kerajaan (NGO), Dewan Perniagaan Melayu, Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) dan beberapa persatuan usahawan Bumiputera di Putrajaya pada 26 Januari yang lalu.

Mustapa membawa bersama-sama beliau kedua-dua Timbalan Menteri, pegawai-pegawai kanan kementerian serta ketua-ketua agensi di bawah MITI. Beliau bersetuju mendengar rintihan mereka yang hadir, walaupun pada masa-masanya penuh emosi dan suara lantang.

Antara perkara yang dibangkitkan oleh para hadirin pada hari itu ialah sikap pegawai kerajaan yang memandang lesu kepada pembangunan usahawan Bumiputera, pegawai-pegawai bank yang tidak langsung mahu memberi peluang kepada usahawan Bumiputera, terutama sekali bank SME.
Ramai juga yang menceritakan pengalaman mereka dalam mengharungi cabaran yang dihadapi oleh usahawan Bumiputera. Misalnya sebuah syarikat yang berteknologi tinggi dalam bidang Biomed tidak mendapat sokongan seperti yang diheboh-hebohkan tentang perlunya lebih banyak syarikat berteknologi tinggi untuk melonjakkan negara menjadi sebuah negara berteknologi tinggi.
Pemiliknya, Halim yang pernah menjadi penasihat kepada kerajaan Singapura tentang biomed terpaksa “turun naik kementerian dan berpusing-berpusing” untuk mendapatkan pelbagai jenis kelulusan. Dia hairan kalau sebenarnya bidangnya sesuatu yang diperlukan kenapa dia diberikan run around.

Tidak kurang juga yang menceritakan tentang sikap sesetengah pegawai kerajaan yang berkaitan dengan pembangunan usahawan, sampai ada hadirin yang mengesyorkan pegawai kerajaan melakukan perubahan paradigma.

Sikap memang sukar untuk diubah kalau ia sudah sebati dalam diri. Hanya kalau orang Melayu itu sedar bahawa orang Melayu ketinggalan jauh dan yang terbabit dengan pembangunan usahawan ini patut sangatlah mengubah sikap yang negatif kepada lebih positif dalam membantu. Tidak cukup menyuruh mereka mengubah sikap tetapi pihak kementerian berkenaan wajar mengambil tindakan kepada mereka yang bersikap negatif.

Mustapa pada hari itu memberikan peluang kepada para usahawan menyuarakan rintihan mereka dan ada yang mengambil kesempatan melepaskan geram mereka. Apa pun ini semua diambil oleh menteri dengan hati yang terbuka dan di akhir pertemuan, beliau meminta para hadirin melantik beberapa orang selaku wakil sebagai jawatankuasa sebagai penyambung kepada beliau dalam menyampaikan apa-apa masalah berkenaan pembangunan usahawan Bumiputera.

Menteri meminta intipati pertemuan hari itu dirumuskan supaya dapat dikemukakan kepada pihak Majlis Tindakan Ekonomi Negara dan seterusnya kepada Perdana Menteri. Sikap Mustapa patut dipuji kerana beliau satu-satunya menteri yang sanggup berdepan dengan suatu kumpulan yang boleh dikatakan tengah “menggelegak” ekoran daripada pemansuhan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi atau MECD.

Banyak langkah yang telah digariskan oleh Pasukan Petugas Pelaksanaan Nasional dan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan dalam membangun Masyarakat Perniagaan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) tidak ada susulannya dan pengumuman bahawa Model Ekonomi Baru bakal dilaksanakan tidak lama lagi bererti membawa suatu dimensi baru kepada pertumbuhan dan pembangunan masyarakat usahawan Bumiputera.

Pada pertemuan itu juga ada pihak yang membangkitkan kritikan sesetengah orang yang mengatakan usahawan Bumiputera ini meminta ini dan itu tetapi tidak mampu berdikari dan semuanya asyik berkehendakkan bantuan kerajaan.
Fakta yang nyata pada hari ini menurut hujah pihak yang menyangkal dakwaan tersebut ialah siapakah yang menguasai rantaian bekalan barangan apa jua sekalipun kalau tidak bukan Bumiputera.

Siapakah golongan yang beruntung sekali sejak Rancangan Malaysia Pertama sehingga Kesembilan yang dianggarkan sebanyak RM1 trilion yang dibelanjakan untuk membina prasarana dan pelbagai kemudahan lain kalau bukan pihak bukan Bumiputera.
Perangkaan daripada pihak bertanggungjawab seperti Unit Perancang Ekonomi menunjukkan tentang penguasaan Bumiputera dalam pelbagai bidang masih rendah dan tidak perlu dihuraikan lagi.

Apakah dengan begitu banyak jumlah syarikat berkaitan kerajaan GLCs yang ada hari menyumbang ke arah pembangunan usahawan Bumiputera sehinggakan ada pihak yang mendakwa bahawa membantu Bumiputera itu pada hari ini tidak lagi fashionable.

Walau apa pun, harapan yang tinggi diletakkan kepada pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri untuk menjadi peneraju kepada usaha membantu golongan usahawan Bumiputera wajar diberikan perhatian yang serius.

Sama ada Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dihidupkan kembali atau tidak, tidak sepenting mewujudkan satu pusat setempat yang boleh menyelaraskan segala perkara berkaitan dengan pembangunan usahawan Bumiputera seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara) diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri dan diberikan mandat untuk mengisi langkah-langkah yang telah digariskan untuk membangun MPPB.

Dato’ Salleh Majid ialah bekas Pengurus Besar Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang