Skip to main content

Singkir peniaga bersikap 'brutal'


SEKARANG kita boleh melihat taring sebenar usahawan bukan Melayu apabila ada di kalangan mereka mencadangkan perniagaan patut 'brutal', ertinya bersikap kejam. Yang mana kuat boleh buat sesuka hati dengan yang lemah. Juga segala subsidi patut dibuang dan kerajaan tidak patut jadi 'big brother' (abang sulung).

Mereka ini lupa sistem pasaran bebas inilah yang menyebabkan keruntuhan ekonomi di Amerika Syarikat dan seterusnya di seluruh dunia. Apabila semua sudah runtuh, ke mana mereka meminta bantuan kalau tidak kepada kerajaan.

Sehingga sekarang, belum boleh dikatakan dunia sudah keluar daripada kemelut ekonomi yang melanda. Di kawasan eurozone, Greece menghadapi masalah besar, begitu juga Iceland dan Sepanyol yang dikenali dengan nama 'the sick man of Europe' (orang sakit Eropah). Seperti yang dinyatakan oleh Kunta Kinte, orang-orang seperti Francis Yeoh, Robert Kuok, Ananda Krishnan, Lim Goh Tong dan Vincent Tan semuanya kaya-raya disebabkan pertolongan kerajaan sehinggakan ada loji tenaga bebas yang keluarannya terpaksa dibayar tetapi tidak digunakan.

Kini, ada pula yang mengatakan mereka akan menjadi pengeluar tenaga suria terbesar di negara ini. Dari mana mereka dapat kebenaran untuk berbuat demikian kalau bukan dengan kebenaran kerajaan? Pernah saya nyatakan daripada Rancangan-Rancangan Malaysia yang pertama sehingga kesembilan yang berjumlah mungkin lebih RM1.2 trilion, siapa yang sebenarnya lebih mendapat manfaat kalau bukan peniaga bukan Melayu.

Masyarakat perdagangan Melayu mesti sedar bahawa kita sekarang berada di ambangsuatu perubahan besar iaitu struktur ekonomi yang berdasarkan model ekonomi baru. Apakah cadangan-cadangan yang telah dibuat oleh Dewan Perniagaan Melayu Malaysia misalnya yang telah dikemukakan untuk dimasukkan ke dalam kerangka model ekonomi baru yang tidak lama lagi akan diumumkan. Apakah projek-projek yang bakal dihuraikan dalam model ekonomi baru nanti di dalam bidang kemampuan usahawan Melayu untuk mendokongnya? Apakah institusi-institusi sokongan seperti bank akan mengubah sikap mereka daripada sentiasa bergantung kepada cagaran memberi keutamaan kepada projek berakal (berasaskan pengetahuan).

Padi tidak perlu ditanam di sawah lagi. Ia boleh ditanam di depan rumah, pegaga tidak perlu tanah berekar-ekar untuk hidup subur. Ia hanya perlukan makmal sahaja. Pada masa ini, bank yang ditubuh khas untuk usahawan Melayu kecil dan sederhana lebih berminat melelong aset syarikat yang mempunyai masalah daripada mendengar jalan penyelesaian. Inikah yang dikatakan institusi sokongan yang membantu? Sehinggakan sokongan daripada menteri pun tidak dipedulikan. Sebab apa? Sebab mereka telah sediakan agen untuk melelong, peguam dan kaki-kaki yang ada kaitan dengan urusan melelong dan daripada tindakan begitu, mereka akan dapat bahagian mereka.

Orang-orang beginilah yang boleh dikatakan pengkhianat bangsa dan wajib disingkir.

Berbalik kepada apa yang harus dilakukan oleh masyarakat perdagangan Melayu. Janganlah tidur lena. Bangunlah dan lihatlah apa yang sedang berlaku. Kita sedang mengejar kejayaan yang lebih tinggi. Gaji nak jadi lebih tinggi. Ingat angka yang digunakan untuk mengukur adalah angka purata. Ertinya satu golongan boleh dapat pendapatan yang melonjak tinggi dan satu atau dua golongan lagi boleh duduk ditakuk lama lagi.

Masyarakat petani dan nelayan misalnya merupakan bilangan tenaga kerja Melayu terbesar yang termasuk dalam golongan pendapatan rendah. Apakah pendapatan mereka akan terus rendah atau meningkat? Kalau meningkat, bagaimanakah cara untuk mereka meningkatkan pendapatan mereka.

Kita kena melihat dari sudut apakah kekuatan yang ada pada kita. Berapa ahli profesional kita yang sedia ada. Bagaimana cara kita untuk menggembeling modal insan ini supaya boleh membangkitkan nadi kemajuan masyarakat kita supaya kita tidak terus tidur lena.

Jangan sampai orang lain maju, negara maju, kita ketinggalan. Sorak kita kuat, kampung tergadai.

Kredit : Utusan Malaysia, 13 Febuari 2010

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang