Skip to main content

Sikap tikam menikam belakang masih wujud

Kadang-kadang mengenali seseorang sebagai rakan kongsi perniagaan selama tiga puluh tahun tidak cukup untuk diberikan kepercayaan dan boleh lagi berpaling tadah menyokong rakan perniagaan yang baru. Sudahlah begitu, dengan orang baru ini pula dirancang untuk menyingkirkan rakan lama itu daripada syarikat.

Krisis kewangan pada tahun 1997/98 telah menyebabkan banyak perniagaan mengalami kemerosotan dan kepincangan termasuklah syarikat broker saham.

Rakan-rakan kongsi syarikat terpaksa menjual saham milik masing-masing kepada orang lain. Dengan terjual sebahagian besar saham syarikat secara keseluruhan, layaklah badan baru ini melantik rakan baru selaku wakil.

Tiada siapa pun menyedari belang sebenar orang baru ini. Bercita-cita tinggi sehingga ingin menjadi tampuk utama syarikat walaupun boleh dianggap setahun jagung.

Disebabkan seorang daripada rakan lama syarikat ini tidak lagi layak menerajui syarikat tersebut oleh pihak berkuasa, rakan seorang lagi yang layak memegang tampuk syarikat dikhianati.

Rakan kongsi lama sanggup bergabung dengan orang baru untuk menjadikan saham mereka lebih besar daripada saham milik rakan yang dikhianati. Tujuannya adalah untuk menyingkirkan rakan yang dikhianati itu daripada syarikat dan meletakkan orang setahun jagung ini selaku peneraju utama.

Orang baru ini mempunyai banyak 'tengkorak' dalam almarinya yang tidak disedari oleh rakan yang hendak menjatuhkan kawan lamanya.

Di tempat-tempat kerjanya yang lama dia pernah disuruh berhenti kerana berbelanja di paras yang bukan-bukan dan dia tidak lama di sesuatu tempat kerja. Tempat terakhir dia bekerja sebelum dia menyertai syarikat ini juga dia disuruh berhenti kerana berbelanja yang bukan-bukan.

Kesilapan mereka di syarikat tersebut ialah semasa ia dicalonkan oleh pemegang saham terbaru selaku wakil mereka. Pihak empunya syarikat tidak melakukan penyiasatan yang lengkap tentang latar belakangnya.

Sifat suka berbelanja dan mencari publisiti murah tidak diketahui mereka. Dia tidak berminat untuk menambah pengalaman dalam sesuatu industri itu tetapi lebih gemar melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti luar untuk publisiti.

Jadi apabila orang yang menjadi pengerusi syarikat tersebut tidak lagi disambung tempohnya selaku pengerusi oleh pihak berkuasa, dia merasakan rakannya seorang lagi telah merancang dengan pihak berkuasa untuk tidak menyambung tempohnya selaku pengerusi.

Dia kemudian berpakat dengan pemegang saham terbaru ini untuk menggabungkan saham mereka melantik orang baru menjadi ketua. Malangnya pihak berkuasa tidak akan bersetuju dengan pelantikan tersebut disebabkan rekod tidak baik pegawai baru itu.

Apa yang dapat dipelajari daripada episod ini ialah sifat dengki dan khianat manusia tidak ada tepinya. Walaupun sudah bersama selaku rakan perniagaan selama 30 tahun dan orang itu telah membangunkan syarikat itu sehingga tersenarai di bursa saham tetapi sikap khianat dan dengki beliau tidak bertepi.

Beberapa keputusan yang telah dibuat oleh wakil pemegang saham terhadap anggota syarikat itu seperti bonus dipotong telah menimbulkan keresahan di kalangan mereka dan ada yang berhajat untuk meninggalkan syarikat tersebut.

Kita perlu ingat bahawa dalam dunia ini, kita tidak boleh percaya kepada sesiapa pun. Tengoklah walaupun sudah bertungkus lumus selama 30 tahun, sanggup menikam rakan daripada belakang.

Pengajian yang kedua, selepas kita tidak boleh meletakkan kepercayaan kepada sesiapa pun walau saudara dan adik beradik sekali pun, kita perlu mempunyai pelan kontingensi atau perlindungan kita sekiranya berlaku sesuatu.
Dalam kes ini, pertalian baik mangsa dengan pihak berkuasa memberikan dia kelebihan daripada calon baru yang inginkan jawatan beliau.

Selain daripada itu, sekiranya dia tidak ada jalan lain untuk mendapatkan punca pendapatan, pilih sama ada buka perniagaan yang lain atau bekerja dengan orang lain. Kalau umur sudah lanjut agak susah orang hendak mengambil kita bekerja, kecuali mereka kenal baik kita.

Bercakap tentang tidak boleh percaya sesiapa ini, ramai sangat yang pernah menceritakan kepada saya bagaimana rakan perniagaan mereka sama ada menipu, melakukan pecah amanah, memfitnah, bersekongkol dengan pihak lawan dan yang paling teruk sekali menggunakan ilmu hitam.

Golongan begini kalau orang Islam memang sudah tidak takut Allah dan cerita jatuh menjatuh, khianat mengkhianati ini sudah menjadi darah daging orang Melayu. Ia seolah- olah suatu dalam genre orang Melayu yang tidak dapat dihapuskan.

Orang berjaya dia sakit hati. Orang yang gagal dia kutuk, dia tidak akan tolong untuk naik balik.

Fitnah memfitnah sekarang sudah dimudahkan dengan adanya telefon bimbit dan internet. Hentam saja sesiapa kita suka, tak ada siapa boleh tahan. Sekarang semua bebas.

Lihat saja dalam dunia politik hari ini. Tidak sunyi daripada tikam menikam belakang, fitnah memfitnah, khianat mengkhianati. Lidah tidak bertulang digunakan dengan sepenuhnya.

Tidak hairanlah kalau kawan jadi lawan. Tidak hairan juga kalau lawan jadi kawan. Payah untuk kita faham ketinggian ilmu mereka ini.

Orang dalam perniagaan sebenarnya kena berhati-hati sama ada dengan rakan kongsi, pemegang saham, peguam, ahli bank, pelanggan dan sesiapa saja yang dia ada berinteraksi dalam urusan harian.

Kadang-kadang pesaing kita menggunakan pelbagai cara jahat untuk menguasai, guna wanita, duit dan kemudian diperas ugut dengan pelbagai ancaman.

Jangan simpan dokumen penting kita di suatu tempat sahaja. Yang penting mungkin disimpan dalam peti simpanan di bank dan tidak sekali-kali dalam komputer.

Apa yang dihantar atau terima melalui e-mel dan sms - kalau tentang perniagaan berhati-hati. Sekarang e-mel boleh diceroboh, mesej pesanan ringkas boleh dibongkar oleh seseorang kalau dia ada orang dalam syarikat telekomunikasi.
Kemajuan teknologi komunikasi hari ini ada baiknya dan ada buruknya juga. Jangan meletakkan terlalu tinggi kepercayaan kepada alat-alat komunikasi hari ini tanpa sebarang langkah perlindungan sekiranya berlaku sesuatu yang buruk.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Kredit : Utusan Malaysia, 6 Mac 2010

Comments

Popular posts from this blog

Bursa saham dulu dan sekarang

  DALAM keadaan pasaran saham tidak menentu ekoran daripada krisis ekonomi global, saya terkenang kisah semasa bersama Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) dari 1984 sehingga 2003. Memang banyak pengalaman pahit, manis dan maung yang saya lalui. Saya berpeluang berkhidmat di bawah tiga pengerusi dalam jangka 19 tahun itu. Bermacam-macam kerenah mereka ini yang dapat saya perhatikan. Yang suka datang lambat bila mesyuarat, yang suka susun semula organisasi berkali-kali dan yang cekap buat kerja dalam semua bidang. Cekap dan pantas betul. Saya masih teringat pada awal perkhidmatan saya, semuanya berjalan secara manual. Dalam ruangan bilik seluas 2,500 kaki persegi pada tahun 1984 itu, berlari-larilah 50 orang kerani bilik dagangan mengambil pesanan dari syarikat broker. Mereka menggunakan signal tangan untuk menawar dan membeli saham yang kesemuanya tercatat atas papan hitam. Di atas lantai bilik tersebut penuh dengan wayar telefon bertali terus kepada kerani syarikat b

Gelandangan

Gelandangan dan pengemis itu berbeza.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif

SAYA tertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kita kepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggi daripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan. Dulu, dalam tahun 1970-an, kedudukan dengan negara-negara seperti Taiwan, Korea Selatan, Singapura lebih kurang sama saja. Kini, selepas 30 tahun, kita sudah jauh ditinggalkan mereka. Gaji pekerja di negara-negara tersebut jauh lebih tinggi daripada kita. Di negara kita daripada 1991 sehingga 2003, dikatakan purata gaji naik hanya 1 peratus sedangkan negara-negara tersebut pada satu masa sama dengan kita naik 10 peratus. Kalau tengok Singapura, menteri mereka gaji paling lumayan. Perdana Menteri mereka gaji berpuluh ganda gaji Presiden Amerika Syarikat. Sebab apa? Sebab orang putih kata, "kita bagi kacang, kita dapat monyet." Yang naik berpuluh kali ganda di negara kita bukan gaji pekerja tapi harga rumah, harga hartanah naik gila-gila. Sebab apa? Bukan orang yang